Док у Србији и Хрватској закон не обавезује трговце да обезбеде делове и после истека гарантног рока, у појединим земљама овај рок продужен је на пет или шест година.
Покварио вам се усисивач коме је гаранција тек истекла и морате да замените филтер. Иако је овај модел пре две године био последња реч технике, па је у складу с тиме био и скупљи, шансе да набавите резервни део су мале. По важећим прописима, трговци су дужни да за сваки уређај обезбеде сервис и потребне делове само док траје гаранција, односно две године. После тога купац може да се ослони само на добро снабдевен сервис, али је и то питање пошто због хиперпродукције и нових модела који стално стижу ни они немају толике лагере и обично су специјализовани само за један бренд.
И у Хрватској је недавно урађено слично истраживање. Прописи су исти као и у Србији и обавезују трговца да само док траје гаранција (две године) морају да набаве резервне делове за уређаје.
Чак и Закон о заштити потрошача, који се бави питањем гаранција, дефинише овај проблем на исти начин, нигде се не помиње шта с уређајем који је и даље релативно нов, а не може да се поправи. Како показује ово истраживање на суседном тржишту, многе друге европске земље ранијих година су трговце и произвођаче натерале да гаранцију и обавезу обезбеђивања резервних делова прошире на век трајања уређаја, који је углавном дужи од уобичајених годину до две дана (најчешће износи пет година).
У Грчкој и Румунији , на пример, трговци и произвођачи резервне делове морају да обезбеде у очекиваном року трајања уређаја од пет година, а слично је и у Португалији, у којем потрошачи имају право на ову врсту услуге и после истека гаранције. Иначе, чак и у Словенији потрошачи имају право на резервне делове за купљене уређаје још три године после истека гаранције. У Великој Британији гаранција на уређаје законски је прописана на минималних шест, а у Шкотској пет година, колико су произвођачи дужни да осигурају све резервне и друге делове без којих уређаји не могу да раде.
Рок заобезбеђивање резервних делова у другим земљама
- Велика Британијa
шест година- Шкотска
пет година- Грчка
пет година- Румунија
пет година- Португалија
пет година- Словенија
три године након истека минималне двогодишње гаранције- Хрватска
док траје гаранција (две године)- Србија
док траје гаранција (две године)
Зоран Николић из Националне асоцијације потрошача Србије каже да је ово велики проблем за купце јер практично после истекла гаранције трговац нема обавезу да их снабдева деловима, а још горе је то што делова нема на тржишту, па не могу ни да их сами набаве.
– Европска комисија је недавно најавила усвајање Директиве о продужењу века трајања техничких уређаја, што ће значити и обавезу обезбеђивања резервних делова у периоду дужем од трајања гаранције. Ова вест је управо указала да је Европа детектовала проблем који очигледно имају купци широм Европе. Доношење такве директиве би решило проблеме потрошача којима се намеће пракса да бацају уређаје чим се покваре јер немају други избор, а добро је и то што би доношење овакве директиве и Србију обавезало да се прилагоди тим прописима – каже Николић и додаје да купци имају могућност да бирају производе оних трговаца који нуде продужене гаранције.
Колико је технологија напредовала и колико брзо се на полицама смењују производи показује пример мобилних телефона на нашем тржишту. Све више се уочава да је много већи проблем што за телефоне који су још у гаранцији нема пратеће опреме (заштитно стакло, маске, батерије), а трговци то једноставно објашњавају тиме што су модели „застарели” или нису популарни.
Извор: Политика