Велики број малих туристичких агенција неће моћи да плати шест пута веће износ премија осигурања које од ове године прописују осигуравајуће куће. Међутим, то не значи да ће оне престати да раде јер већина њих су субагенти, односно баве се препродајом аранжмана великих туристичких агенција, рекао је јуче за наш лист Александар Сеничић, директор Националне асоцијације туристичких агенција (ЈУТА).
Он је истакао да су четири велике осигуравајуће куће недавно дале своју понуду о износу премије осигурања за 2019. и да сматра да је она вероватно коначна. То значи да ће најмања полиса осигурања, на осигурану суму од 300.000 евра, коштати 3.500 евра док ће највеће агенције с највећим прометом и бројем путника она коштати 12.000 евра. У последње три године тај трошак је за агенције био од 70.000 до 100.000 динара.
– После банкрота 11 до 12 агенција, у последње три године, осигуравајуће куће овај сектор сматрају високоризичним за пословање. Довољно говори и то да од великог броја осигуравача који послују у Србији само четири пристају да се баве осигурањем у туризму. Сви они прате статистику, располажу подацима о пословању агенција. Прошле године имали смо кулминацију, када је банкротирало неколико великих играча. Тада је сав терет пао на осигураваче и они сада желе да се заштите – каже Сеничић и додаје да би и за агенције и за путнике било лоше да се и ове осигуравајуће куће повуку. Не верује, истиче, да би више од 10 агенција у том случају могло да обезбеди кеш депозите или банкарске гаранције.
– Не могу да коментаришем да ли су нови износи премија осигурања високи или не. Реалност је да је ово проблем за мале агенције које имају мали број путника – каже Сеничић. Сматра да се цена туристичких аранжмана неће битније мењати у наредној сезони. Каже да у овом тренутку постоји више од 120 туристичких агенција које су прихватиле нову понуду осигуравача. У Јути иначе сматрају да би промет агенција морао да буде кључни критеријум за одређивање депозита и да би се на тај начин нашло решење и за мале агенције.
У Србији тренутно послује 560 организатора путовања, овај број је последњих година повећан због пада промета у ђачком туризму, због чега се много агенција преусмерило на организовање летовања.
Поводом дешавања на тржишту продаје осигурања пре два дана организован је хитан састанак у Привредној комори Србије, коме су присуствовали представници 150 агенција из Србије, и то углавном малих. Председница управног одбора Асоцијације независних туристичких агенција Србије (АНТАС) Гордана Продић рекла је да је због последњих дешавања „пољуљана равноправност учесника на тржишту” и угрожено пословање великог броја агенција у земљи, посебно у унутрашњости.
Извор: Политика