Према статистичким подацима за 2018. годину, Национална организација потрошача Србије евидентирала је 6.586 приговора незадовољних потрошача. Највећи број приговора евидентиран је у Београду, следи Нови Сад па онда сва остала места у Србији.
Највећи број приговора се односи на техничку робу, на другом месту је обућа. Посматрано по предмету пријаве, највећи проценат потрошача у 2018. години, имао је проблем са непоштовањем законске гаранције, а што практично значи да велики број трговаца и даље не поштује своје законске обавезе. Занимљив је податак да је увећан број неоправданих приговора потрошача, а што можемо посматрати као последицу ниског степена информисаности потрошача о својим законским правима, законским процедурама, обавезама трговаца и слично. Такође, повећан је број случајева несаобразних производа за које је су трговци одбили рекламације уз образложење да је роба исправна и/или механички оштећења кривицом потрошача. Овакви случајеви захтевају додатне стручне и техничке анализе како би се утврдило да ли постоје недостаци саобразности и ко је заправо одговоран.
У прилогу погледајте детаљни статистички приказ и анализу приговора за 2018. годину
Приговори потрошача по градовима на територији Републике Србије
Београд |
55,40% |
Нови Сад |
19,90% |
Панчево |
2,90% |
Суботица |
1,80% |
Зрењанин |
1,60% |
Разно (појединачно мање од 1%) |
18,40% |
Приговори потрошача по статусу пријаве
Потрошач поучен о својим законским правима |
27,25% |
Упућен на независно вештачење |
21,52% |
Не постоји законски засновано право за поступање по приговору |
16,82% |
Тржишна инспекција |
8,28% |
Дат одговор на постављен упит |
3,57% |
Организација потрошача Крагујевац |
3,55% |
Остварено право у разумном року |
3,31% |
Документација / производ нису достављени |
2,85% |
Удружење за заштиту потрошача Војводине |
2,30% |
РАТЕЛ |
2,05% |
Упућен на судско решавање |
1,70% |
Разно (појединачно мање од 1%) |
6,80% |
Приговори потрошача по предмету пријаве
Законска гаранција |
35,38% |
Неисправан производ / лоша услуга |
26,60% |
Није у складу са траженим / очекиваним |
5,85% |
Рок за одговор на рекламацију |
5,83% |
Раскид уговора |
3,31% |
Роба није испоручена / услуга није извршена |
2,06% |
Остало |
1,93% |
Неоправдана фактура |
1,87% |
Право на одустанак од куповине |
1,69% |
Разно (појединачно мање од 1%) |
15,48% |
Приговори потрошача по класификацији роба/услуга
Патике |
13,94% |
Телефони |
8,85% |
Остала непоменута роба |
6,60% |
Телевизори |
4,36% |
Намештај |
4,27% |
Одећа и текстил |
4,08% |
Ципеле |
3,87% |
Машина за веш / судове, за сушење |
3,19% |
Лаптопови и рачунари |
3,05% |
Персонални рачунари и опрема која их прати |
1,78% |
Остале непоменуте услуге |
1,73% |
Шпорети, пећи и микроталасне пећи |
1,72% |
Фрижидери, замрзивачи и комбиновани фрижидери |
1,69% |
Услуге мобилне телефоније као део пакета |
1,53% |
Кабловска телевизија |
1,50% |
Фиксни интернет |
1,47% |
Чизме |
1,40% |
Усисивачи |
1,38% |
Претплата за мобилну телефонију |
1,23% |
Клима уређаји |
1,20% |
Интернет услуге |
1,12% |
Телевизијске услуге |
1,11% |
Ставке повезане са снабдевањем електричном енергијом |
1,05% |
Дечија обућа |
1,03% |
Разно (појединачно мање од 1%) |
26,85% |