28. 11. 2024.

Апел Мекдоналдсу који смо упутили јавно, а тиче се превелике количине соли у оброку Хепи Мил, намењеног најмлађима с једне, и неистинитих приозвођачевих изјава да је реч о здравој храни, с друге стране, потресао је јавност протекла два дана.

Погледајте овај кратак преглед победа појединаца и потрошачких удружења у свету у корист здравља, и Мекдоналдсових уступака у прилагођавању тржишту и попуштања под притиском све гласнијих захтева потрошача за стварно, а не декларативно, здравијом исхраном.

 

2010: Калифорнија забранила Мекдоналдсу да продаје Хепи Мил док не побољша нутритивни састав

Калифорнија је 2010. године, у стратегији борбе проитв гојазности међу децом, усвојила закон којим се забрањује додатно мотивисање деце да једу нездраву храну, продајом играчака уз такву храну. Овај закон је погодио и Мекдоналдсов познати производ, Хепи Мил.

„Овим законом се забрањује ресторанима да играју на карту дечије љубави према играчкама, коју они злоупотребљавају и тиме их мотивишу да купују висококалоричне оброке. За опште стање међу омладином треба окривити родитеље, школе, недостатак физичке активности, али одговорност лежи и на ресторанима који су својом праксом обрисали границу између играчака и хране. Није поштено да се преко играчака деца навикавају на конзумирање нездраве хране”, изјавио је тада Кен Јегер, државни супервизор и један од заслужних за доношење ове забране.

Да би поново стекли законито право да стимулишу продају брзе хране за децу играчкама, наложено је свим произвођачима брзе хране да до краја 2011. године унапреде нутритивни састав хране, тако што ће смањити количину соли, масти и шећера, као и укупуне калорије, како би достигли нутритивну уравнотеженост хране за децу.

Мекдоналдс је најавио тужбе због кршења људских права и права на избор, али до суда се није стигло.

2011: Pink slime, или розе муљ, или како је Џејми Оливер показао свету начин обраде говедине у Мекдоналдсу

Розе муљ је смеса отпадака од чистог меса, којом се отпаци, уз помоћ амонијака, „перу” и на тај начин нејестиви делови постају „јестиви”. Потом се пинк слиме меша са чистом млевеном говедином и тако су настајале чувене пљескавице. У једном тренутку, до 2011. године, овај начин производње заузимао је чак 70% тржишта индустријски млевеног меса. Све док Џејми Оливер није показао свету како розе муљ изгледа, како се добија уз помоћ мешавине амонијака и воде, и откуд нешто, што је првобитно мишљено да буде храна за псе и мачке, улази у људску исхрану.

Од тог великог скандала и велике победе једног појединца, поборнике здравије исхране, против великих корпорација из индустрије обраде меса, удео розе муља спао је на 5% у целој Америци, а у Европској унији потпуно забрањен за исхрану људи.

Од тада је више пута Мекдоналдс излазио у јавност са доказима да процес производње промењен, да у њиховим пљескавицама више нема муља и да је реч о 100% говедини. На страну што је и с отпацима (тетиве, хрскавице и масноће), и тада изјава о 100% говедини била тачна, ако се не улази у детаље.

2012: Мекдоналдс уводи јабуке и смањује калорије у Хепи милу

Мек променио садржај дечјих оброка “хепи мил”, у Америци, тако да садржи двоструко мање помфрита и јабуку као обавезан додатак.

Потрошачима у САД-у је обећано да ће се више водити рачуна о уравнотежености нутритијената а енергетска вредност помфрита је смањена скоро за дупло, а у оброк обавезно иде и исецкана јабука без заслађивача и кремова, тако да је укупна енергетска вредност овог пакетића за децу смањена за чак 20%.

2013: Happy Meal и Happy Readers

У току прошле године, Мекдоналдс је у Великој Британији започео двогодишњу акцију доприноса читалачке културе међу најмлађима, тако што, уместо играчке, у свој Хепи мил убацује књиге.

Уз кампању „Срећни читаоци”, додатно су дељени и ваучери за књиге, које малишани, тј. њихови родитељи могу искористити књижарама.

Удео соли у британском малом помфриту из Хепи мила, иначе, мањи је за 20% него на тржишту Србије.

2014: Србија: Очекујемо смањење соли у оброку Хепи Мил

Поучени искуством из света, и тежњом Мекдоналдса да се у Србији прикаже као промотер здраве исхране, упутили смо гласан апел да се количина соли у оброцима за децу смањи на умерену и здраву количину, као и целокупна калоријска вредност оброка из масти и угљених хидрата. На тај начин, у сарадњи с блогом Mooshema.com где је потекла иницијатива, помогнемо овој компанији да постигне своје циљеве у вези са тежњом ка здравој и уравнотеженој исхрани.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS