28. 11. 2024.

Због учесталих пријава потрошача да се у ланцу продавница ИДЕА, у целој земљи, често налазе на акцијама производи чија је истакнута, нова акцијска цена, заправо виша и склупља од старе, Удружење за заштиту потрошача Војводине је поднело пријаву надлежној инспекцији са захтевом за проверу продавница ИДЕА.

На адресу удружења, готово сваког дана пристигне по једна фотографија са истакнутим акцијским ценама поризвода у продавницама, који су на акцији – скупљи. Углавном су то видно обележени артикли на којима је наведена реч „акција”, „изабрали смо за вас”, „најбоља цена” и слично, а у том случају цене су исписане на жутим или црвеним маркицама, како би се и тако разликовале од обичних цена других производа.

Међутим, померањем „жуте/црвене цене” из лежишта, потрошач би обично открио да је испод стара цена производа по којој је исти производ пре акције био јефитнији!


У оваквом начину обмане потрошача, по учесталости пријава нашем удружењу, највише се истиче трговински ланац ИДЕА. Свака друга пријава се односи на ову продавницу. Из прилога потршача, фотографија са акцијском и старом ценом, видљива је ова разлика. Важно је напоменути да ИДЕА није једини ланац продавница са оваквом праксом, али на основу пријава потрошача може се закључити да је међу неславним лидерима.

Према Закону о заштити потршача, овакво пословање довођењем потрошача у заблуду истицањем цене или постојањем одређених погодности у погледу цене, се сматра обмањујућим и забрањено је.

Које су остале обмане потрошача са ценама

Осим истицања скупље цене на такозваним акцијским продајама, трговци често посежу и за другим триковима како би обманули потрошача да је реч о повољнијој куповини:

  • спуштање претходно подигнутих цена (поскупим, па огласим попуст)
  • истицање снижених цена које су престале да важе (што потрошач сазна приликом плаћања на каси)
  • „заборављање” да се промени нижа цена на рафу, о чему потрошач сазна тек када је дошао на касу да производ купи по цени коју је видео, а буде му наплаћена скупља
  • штампање каталога и постера с попустима или објављивање реклама са посебним погодностима куповине „док трају залихе”, па су, док потрошач дође до продавница, залихе обично истекле
  • истицање производа на посебно место, видно обележено акцијском ценом, а да акција почиње тек за неколико дана
  • истицање сталног снижења и попуста (сваки дан све је јефтиније за 10% — то није снижење, то је редовна цена)
  • навођење посебног снижења посебним данима, без истицања да је реч о условљавању (морате купити робу преко одређеног износа да бисте остварили попуст)
  • истицање рекламе да је све снижено за 50%, а у продавници са тим снижењем је тек неколико артикала, а остали су на редовним ценама или далеко мањим снижењима.

Још постоји читав низ покушаја обмањивања потрошача играњем са ценама и кључним речима „попуст”, „снижење” „повољност”, „изабрали смо за вас”, „најнижа цена”.

Пријавом трговинског ланца ИДЕА, удружење потрошача тек започиње свеоубухватну борбу против ове праксе.

У томе нам можете помоћи и ви, потрошачи: обавештавајте нас о оваквим примерима обмањујућег пословања, служите се фотографијом и поређењем као доказима, сачувајте фискални рачун и пошаљите нам све релевантне информације (која продавница, у ком граду, ког датума).

Подсећамо потрошаче и да они имају право да реагују ако уоче неправилност, чувањем доказа и пријавом Тржишној инспекцији у свом граду.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS