28. 11. 2024.

Кад нам се пре тачно две годне јавио потрошач да не може да оствари право на замену поквареног телефона, за који је овлашћени Телекомов сервис тврдио да је оштећен од влаге и одбио рекламацију, нико није сањао да ће због овог случаја бити вођен маратонски судски спор, у којем ће Телеком на све могуће начине покушати да избегне да уради једну просту ствар – замени купцу покварен телефон. Коначно, одлуком Вишег суда, то је морао да уради. После две године!

Као најчешћи разлог одбијања замене телефона, потрошачи се жале да је то – влага, за коју су, наводно, сами криви. Не помаже пуно ни то што на телефону нема трагова влаге нити било каквих трагова течног оксида у тренутку када је предат на рекламацију. Управо се то догодило потрошачу са којим је наш правни тим кренуо у судски спор против Телекома. Квар на потрошачевом телефону, утврђено је током суђења уз помоћ судских вештака, настао је због квара матичне плоче, и никаквим другим утицајем потрошача на то. Да су ствари једноставне, већ давно би била промењена матична плоча или потрошачу дат у замену нови телефон, али та проклета влага, измишљена и касније подметнута као лажни доказ довела је туженог, Телеком, до судске одлуке да замену коначно изврши и плати све судске трошкове након две године.

 

Покретање тужбе уместо простог поштавања Закона о заштити потрошача

Наиме, 25. јануара 2013. овај потрошач нам се први пут обратио. Није могао да оствари право на рекламацију на нов телефон у овлашћеном сервису Телекома, ​ПроМоби Сервисни центар д.о.о, због тврдње сервиса да је телефон оштећен од влаге руковањем потрошача. У више наврата смо покушали у контакту са Телекомом да помогнемо заштиту потрошачевих права на замену или оправку без додатних трошкова за порошача. Нисмо наишли на задовољавајућ одговор.

Будући да је потрошач био уверен да није проузроковао никакву влагу, те да нов телефон више није могао да се упали упркос правилном руковању и одржавању апарата, а што је утврдио и судски вештак,​ покренули смо тужбу против Телекома, са једином преосталом могућношћу – да судски докажемо да је реч о квару на који потрошач није утицао, те да тако обезбедимо заштиту потрошачевих права на нов апарат.

Телекомова лажа и паралажа

У току маратонског суђења, Телеком је покушао да преко овлашћеног сервиса, ​ПроМоби Сервисни центар д.о.о, подметне лажне доказе: фотографије телефона стварно оштећеног влагом, који уопште није био апарат нашег потрошача! Суд је то утврдио.

Потом, тужени је затражио и ​да се у својству умешача позову увозника бренда Самсунг "Роминг Електроникс д.о.о​" и "ПроМоби". "Роминг Електроникс" се није појавио на рочишту, иако је уредно позван, док је "ПроМоби" изјавио да не жели да ступи у парницу као умешач на страни туженог.​

Коначно, донета је првостепена пресуда којом се налаже Телекому да потрошачу замени телефон.

Међутим, Телеком се жали! Време пролази, трошкови се нагомилавају, предмет стиже до вишег суда који, коначно, потврђује пресуду првостепеног суда и потрошач, коначно, после две године суђења добија нов телефон, а Телеком покрива трошкове свог покушаја да то избегне.

 

Проклета влага

Један од најчешћих разлога због којих се потрошачима одбија рекламација, односно, захтев за нови телефон, већ се усталило као пракса – јесте влага. Ово искуство има огроман број потрошача.

Под дејством различитих спољашњих утицаја, било нагла промена температуре из хладног у топло, или дужа изложеност ниским температурама, или поливање телефона, у апарат може ући влага. Пракса је да у том случају трошак оправке пада на терет власника апарата и гаранција се не признаје. Међутим, последњих година влага је тако постала згодан начин да се избегне оправка или замена телефонског апарата у гарантном року, да је почела и да се злоупотребљава лажним тврдњама овлашћених сервисера да постоји и тамо где је нема. Горњи случај је један од њих, а притиснути судом, посегнули су чак и за подметањем лажних доказа.

Ваша права

Ступањем на снагу новог Закона о заштити потрошача, куповином апарата од 22. септембра 2014. па на овамо, потрошач има право да приликом рекламације бира да ли жели оправку, замену, поврат новца или умањење цене. Обратите пажњу да ли вам је трговац на рекамационом листу понудио јасно одвојене ове четири могућности које сами бирате.

Трговац одговара за несаобразност у року од две године, од дана куповине.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS