17. 07. 2024.

Национална организација потрошача Србије (НОПС) подржава напоре Србије да се прикључи европској заједници, јер постајањем дела Европске уније, Србија ће унапредити права потрошача у свим својим сегментима.

Акциони план за преговоре Поглавља 23, дефинише добар пут ка унапређењу заштите права потрошача у Србији и свакако их приближава стандардима који постоје у развијеним државама Западне Европе. Из тог разлога НОПС пружа пуну подршку имлементацији Акционог плана и поздравља све његове делове који дефинишу и унапређују права потрошача у Србији.

Као један од најзначајних делова Акционог плана који се директно односи на права потрошача јесте и усвајање Закона о бесплатној правној помоћи, којим ће се унапредити приступ правди и заштита људских права. Примена овог закона ће уредити пружање бесплатне помоћи потрошачима, као битан сегмет рада потрошачких организација и дефинисаће јасне критеријуме за пружање бесплатне правне помоћи, тако да правна помоћ буде доступна свим категоријама потрошача, нарочито оним угроженим.

Такође, усвојени Закон о заштити права на суђење у разумном року, несумњиво ће допринети скраћену трајања судских поступака, јер разуман рок трајања неког судског постука основни је услов за ефикасну заштиту права потрошача.

Доследном применом мера прописаних Акционим планом за преговоре Поглаваља 23, пре свега применом Закона о заштити узбуњивача и предложеним кривичним делима против привреде, смањиће се степен корупције у свим сегментима друшва, и на тај начин поправити инвестициони амбијент, што представља неопходан услов за пружање квалитетних услуга потрошачима.

Увођење нових и реформисање и унапређење постојећих правосудних професија, као што су извршитељи, јавни бележници и медијатори, са једне стране доприносе квалитету услуге која се пружа потрошачима, а са друге утичу на ефикасност и доступност правде. Наиме, израдом и усвајањем новог Закона о медијацији као мере за успостављање ефикасног и одрживог система за алтернативно решавање потрошачких спорова, стварају се основни предуслови за вансудско решавање потрошачких приговора, чиме се на посредан начин обезбеђује пуна примена Закона о заштити поторшача.

НОПС похваљује мере из Акционог плана, а које се односе на уједначавање и успостављање базе судске праксе, која је сада доступна преко „Службеног гласника“ и „Параграфа“. На овај начин потрошачи у Србији се на брз и једноставан начин могу упознати са законским решењима и правним прописима који уређују заштиту права потрошача, а са друге стране, имајући увид у судску праксу, могу предвидети евентуални исход спора.

Сви наведени појединачни циљеви доприносе општем циљу – успостављању проактивног односа са грађанима. НОПС као савез потрошачких организација подржава све активности које су дефинисане АП за преговоре Поглавља 23 у циљу успостављања владавине права у Србији, која је први и основни услов за јаку и квалитетну заштиту прва потрошача. Имајући то у виду НОПС је спреман да својим деловањем допринесе усвајању и имплементацији свих смерница Акционог плана, а нарочито у деловима који су од значаја за јачање система заштите потрошача у Србији.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS