27. 11. 2024.

Продаја на даљину и ван пословних просторија, погодно је тло за разне малверзације, које приликом куповине робе или услуге иду на штету потрошача. Стога је таква трговина регулисана законом о заштити потрошача. Ту пре свега спадају каталошка продаја, ТВ продаја, презентације, трговина путем поште, штампаних пошиљки, рекламних материјала, телефона и томе слично.

Са проблемом приликом куповине изван пословних просторија сусрела се потрошач која је на презентацији у свом дому потписала уговор са предузећем HYLA FRESH AIR d.о.о. из Београда о куповини усисивача. Након три дана одлучила је да исти раскине, а услед немогућности да то право и оствари, обратила се Удружењу за заштиту потрошача (УЗПВ-у). Након што је правном тиму достављена комплетна документација, брижљивом анализом уочен је низ неправилности у самом купопродајном уговору, а о чему је у кратком року обавештена и надлежна тржишна инспекција.

Закон о заштити потрошача у делу који се тиче уговора на даљину и уговора који се закључују ван пословних просторија, предвиђа за трговца низ дужности које се тичу обавештавања потрошача о њиховим правима, а нарочито о праву одустајања од истог.

У допису који је УЗПВ упутио тржишној инспекцији посебно је указано:

1) Да су изостављене одредбе о праву на раскид уговора у року од 14 дана, без навођења разлога, као и образац за одустанак, а који је трговац дужан да преда потрошачу у писаној форми у тренутку закључења уговора, а најкасније приликом испоруке робе.

2) У уговору се наводи да је у случају раскида уговора купац дужан да плати 25% од вредносне уговорене робе у моменту раскида уговора, уколико роба још није испоручена, односно уколико је испорука извршена, у случају раскида уговора кривицом купца, исти је дужан платити 100% од вредности робе.

3) Предвиђени су услови гаранције којима се врши злоупотреба израза ,,гаранција”, с обзиром да је она уговором издата на рок од 24 месеца од дана куповине, односно потрошачу није пружено више права него што произилази из одговорности трговца за несаобразност.

У инспекцијском надзору су потврђени наводи из пријаве, јер трговац приликом закључења уговора изван пословних просторија не предаје потрошачима образац за одустанак од уговора и злоупотреблајава израз ,,гаранција”. Због утврђених неправилности, тржишни инспектор је решењем наложио трговцу да отклони утврђене неправилности, при чему је поднет и захтев за покретање прекршајног поступка.

Потрошачи, важно је да знате да приликом куповине на даљину односно ван пословних просторија, трговац је дужан да вам уручи образац раскида уговора. На основу тога у року од 14 дана од пријема робе имате право да раскинете уговор без навођења разлога (независно од тога да ли производ има објективни недостатак или сте се једноставно предомислили), а закон о заштити потрошача предвиђа прекршајну одговорност и новчану казну за правно лице које не изврши повраћај новца у року од 14 дана, од када прими образац за одустанак. Наш савет је да се раскид уговора пошаље поштом са повратницом како бисте имали доказ да је трговац исти примио и ради рачунања законских рокова.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS