Наиме, у ранијем периоду, на интернет страници поменуте компаније, истакнуто је обавештење, а у вези са производом претежно биљног порекла:
- Омегол маргарински намаз
Богат омега 3 есенцијалним масним киселинама, са оптималним односом омега 3 и омега 6 масних киселина, обогаћен витаминима А, Д, Е. Штити срце и крвне судове. Не садржи транс масти.
Удружење за заштиту потрошача Војводине и Национална организација потрошача Србије упутиле су захтев Тржишној инспекцији и Пољопривредној инспекцији, како би исте предузеле мере из своје надлежности и проверили да ли је пословање компаније “Дијамант а.д.” у складу са важећим законима.
Убрзо након подношења пријава надлежним инспекцијама и пре одговора истих, произвођач је променио и изглед амбалаже производа и садржај везан за дејство самог производа на званичном сајту:
- Омегол маргарински намаз
Богат омега 3 есенцијалним масним киселинама, са оптималним односом омега 3 и омега 6 масних киселина, обогаћен витаминима А, Д, Е. Не садржи транс масти.
Преко ноћи маргарин изгубио лековито својство.
Који закони се односе на наведене тврдње?
- Закон о безбедности хране (“Сл.гласник РС”, бр. 41/2009) у чл. 30. став 2. прописује да означавање, декларисање, оглашавање и излагање хране и хране за животиње, укључујући и њен облик, изглед и амбалажу, материјале за израду амбалаже, начин на који се аранжирају и излажу, као и информације о храни и храни за животиње које су доступне потрошачу, не смеју доводити потрошача у заблуду.
- Закон о оглашавању (“Сл.гласник РС”, бр. 79/2005 и 83/2015-др. закон) у чл. 43. прописује да огласна порука не може да садржи неистините тврдње да производ или услуга имају позитиван или негативан утицај на заштиту здравља или животне средине, нарочито истицањем речи "еколошки сигуран", "еколошки нешкодљив", "еко храна", "здрава храна" и сличних речи или симбола који имају исто значење.
- Правилник о декларисању, означавању и рекламирању хране ("Сл. гласник РС", бр. 85/2013) у чл. 4 прописује да декларисање мора да се врши на начин којим се не обмањује крајњи потрошач, а нарочито у погледу:
- карактеристичних особина хране, а посебно њене природе, идентитета, својстава, састава, количине, трајности, порекла и начина производње;
- приписивања храни особина и својстава које не поседује и потенцирањем карактеристика хране, које поседује и друга храна исте врсте.