18. 07. 2024.

Национална организација потрошача Србије и Удружење за заштиту потрошача Војводине су започеле акцију испитивања истинитости оглашавања и рекламирања производа, а у служби заштите потрошача.

Тим поводом позивамо потрошаче да, уколико примете неко сумњиво оглашавање производа, исто пријаве, како би се испитала усклађеност рекламних здравствених изјава са релевантним прописима.

Након објаве и упозорења Националне организације потрошача Србије и Удружења за заштиту потрошача Војводине, а везано за садржај и рекламирање производа компаније „ББ МИНАКВА“ за који се сматра да није у складу са Законом о оглашавању и Законом о заштити потрошача, компанија је уклонила спорни садржај пре реакције надлежне инспекције.

Подсећања ради, на почетној страници  поменуте компаније били су истакнути чланци о дејству јода на децу и труднице уз узнемиравајуће наслове:

  • ДЕЦА – Зашто недостатак јода код деце утиче на проблеме са читањем, разумевањем, учењем и концентрацијом?
  • ТРУДНИЦЕ – Зашто недостатак јода код трудница доводи до кретенизма код деце?

У рубрици „јод и здравље“ било је наведено више десетина чланака и научних радова са интернета из различитих извора, а од којих су неки били непроверени. Велики број истих је био на енглеском језику, па се поставља питање, колико су упућујући линкови били разумљиви просечном потрошачу, а чији садржај се односио на ефекте недостатка јода на здравље одраслих, деце и трудница. Такође, према наведеним изворима, конзумирање јода се повезивало и са превенцијом рака дојке и разних других обољења.

У складу са наведеним, Национална организација потрошача Србије и Удружење за заштиту потрошача Војводине упутиле су захтев Тржишној инспекцији, како би иста предузела мере из своје надлежности и проверила да ли је пословање компаније “ББ МИНАКВА” у складу са важећим законима.

Међутим, пре одговора на допис упућен надлежној инспекцији, компанија је уклонила спорни садржај са званичне интернет странице, те једини доказ за горе наведено представља претходно обавештење на званичним сајтовима Националне организације потрошача Србије и Удружења за заштиту потрошача Војводине. Поставља се питање, да ли је ово једини начин да се стане на крај оваквом лажном и неоснованом оглашавању производа, и довођењу потрошача у заблуду?

Усвајањем новог Правилника о нутритивним и здравственим изјавама биће забрањена пракса истицања порука на амбалажи производа којим се потрошачи доводе у заблуду, а чије је доношење најављено до краја 2015. године.

Овим правилником неће бити дозвољено истицање лековитих својстава хране, па ће изјаве попут "здраво", "здравље", "лековито", "снижава холестерол", "за здраво срце", "подстиче раст деце" и слично, бити забрањене, што ће осигурати истинитост, јасност и поузданост нутритивних и здравствених изјава, које ће објашњавати специфичну исхрану и здравствене предности хране и на тај начин ће омогућити потрошачима здравији избор.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS