27. 11. 2024.

Национална организација потрошача Србије (НОПС), у сарадњи са својом регионалном чланицом, Удружење за заштиту потрошача Војводине (УЗПВ), је у току 2015. године евидентирала, обрадила и решила укупно 5.285 приговора потрошача са територије Р. Србије.

Из године у годину, приметан је тренд повећања броја потрошача који се јављају Националној организацији потрошача Србије и њеним чланицама ради савета или правне помоћи. Таква појава је последица чињенице да је све већи број потрошача информисан о својим законским правима и механизмима за њихово остваривање и заштиту, а који се спроводе посредством регионалних центара за пружање правне помоћи потрошачима.

Анализом евидентираних приговора, који се односе на конкретне робе и услуге, као и на одређене трговце, долази се до податка да, у поређењу са претходним годинама када се највећи број приговора потрошача у Србији односио на квалитет обуће и одеће, у току 2015. године прво место по броју приговора заузима информациона и комуникациона опрема 18,5%, затим обућа и одећа 14,8%, велики кућни апарати 6,7%, и услуге мобилне телефоније 5,9%.

Уколико се детаљно размотре све категорије, долази се до податка да се од укупног броја евидентираних приговора највећи број односи на информациону и комуникациону оперму, где је садржај приговора претежно гаранција (законска и комерцијална) 45,7%, односно садржај пријаве је претежно непоштовање законске и комерцијалне гаранције, непоштовања рока за одговор и решавање исте, као и остале неправилности у примени гаранције које нису у складу са законским одредбама.

Такође, је значајан податак да је 77,9% приговора у текућој години решено саветовањем, посредовањем или судским заступањем.

Посматрано по категоријама роба и услуга, увиђа се да потрошачи најчешће рекламирају саобразност телефона, и то њих 11,6% од укупно евидентираних (односно 613 приговора), лаптопова и таблета6,9% потрошача (365 приговора), а затим патике - 6,3% (тј. 333 приговора).

 

Посматрано по предмету пријаве, највећи број приговора се осноси на гаранцију (законску и комерцијалну) и то 45,7%. 18,8% од укупног броја евидентираних приговора се односи на квалитет робе и услуга, 10,6% на фактурисање, обрачун и наплату дуга, док се 6,4% приговора односи на уговоре и продају.

 

Од укупног броја евидентираних приговора у 2015. години, успешно је решено 77,9%. 12,4% приговора је упућено надлежним инспекцијама, док је 7,8% упућено другим организацијама.

 

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS