НОПС: Ова накнада у рачунима за електричну енергију је противзаконита
ЕПС: То је јединствена тарифа за испоруку, коју је одобрила Агенција за енергетику
Агенција за енергетику: У питању су комерцијално поверљиви подаци о којима може само да говори власник трошкова – ЕПС
НОПС сматра да је ова ставка у рачунима за електричну енергију противзаконита јер ЕПС на овај начин грађанима испоставља и рачун за израду, штампање и доставу месечног обрачуна на кућну адресу (као и трошкове праћења рачуна, кол центра..), а тако нешто је према Закону о заштити потрошача забрањено.
-Закон о заштити потрошача у члану 12. предвиђа да је трговац дужан да за купљену робу или услугу потрошачу изда рачун. Истиче се да је забрањено наплаћивање издавања и слања рачуна и опомена потрошачу ради наплате доспелих новчаних потраживања – кажу у правном тиму НОПСа.
Горан Паповић, председник ове организације, каже да је “трошак јавног снабдевања”нетранспарентан део рачуна и да је њихова организација више пута слала дописе ЕПСу тражећи да се преиспита. Рачун за струју би, тврди Паповић, требало да буде умањен за 125 динара.
-Одговор нисмо добили, нити смо сазнали шта ради Комисија за решавање потрошачких спорова и саветодавно тело које седи у ЕПС-у (које чине представници потрошачких организација), као и у другим јавним предузећима и служе управо да би радили у интересу потрошача – каже Паповић и додаје да би ово била идеална ситуација да се покрене поступак колективног интереса потрошача (који је предвиђен законом), јер је у једном случају повређено право великог броја грађана. Он је напоменуо да није искључено и да је такав захтев већ послат Министарству трговине, јер су се раније, када су се тек појавили нови рачуни за електричну енергију жалиле и друге потрошачке организације.
У Сектору за заштиту потрошача при Министарству трговине, туризма и телекомуникација кажу да такав захтев ипак није стигао до њих.
– Ниједан захтев за покретање поступка заштите колективног интереса потрошача од почетка примене закона (септембар 2014. године) није имао за предмет неку неправилност на рачунима која су издала електропривредна предузећа, кажу у Сектору за заштиту потрошача за “Политику”.
У ЕПС-у су нам рекли да је “трошак јавног снабдевања” ставка која постоји од августа 2013. године и да је исто што и ранија “накнада за мерно место”.
– То је јединствена тарифа за тарифни елемент “место испоруке”, који је одобрила Агенција за енергетику и он је утврђен “Методологијом за одређивање цене електричне енергије за јавно снабдевање” – рекли су у ЕПС-у и додали да они поштују све законе и прописе Републике Србије и да “нема говора о кршењу закона”.
Међутим, на питање који су то тачно трошкови снабдевања и да ли грађани плаћају и израду и слање рачуна, нисмо добили конкретан одговор.
У Агенцији за енергетику су нам рекли да не могу да кажу о којим је конкретно трошковима реч, “јер су у питању комерцијално поверљиви подаци о којима може само да говори власник трошкова (ЕПС)”.
Ипак на сајту Агенције за енергетику која је и одобрила ове трошкове стоји да “трошак снабдевања није додатни трошак који се намеће купцу, већ су на овај тарифни елемент распоређени трошкови које има снабдевач. Од тих средстава снабдевач финансира трошкове који настају у пословању с купцима (закључивање уговора, израда обрачуна, штампање и слање рачуна, инфо центра итд.) Због тога се плаћа и у месецима када нема потрошње, наведено је на сајту Агенције за енергетику.
Горан Паповић из НОПС-а каже да је управо то доказ да грађани незаконито плаћају ставке које би требало да буду укинуте.
– Ако је закон исти за све онда ни ЕПС не би требао да наплаћује трошкове издавања рачуна за електричну енергију или би сви остали трговци и пружаоци услуга требало да трошкове издавања рачуна пребаце на леђа потрошача, додаје председник НОПС-а.
Не наплаћују издавање рачуна
У другим предузећима која на кућну адресу шаљу обрачуне кажу за “Политику” да не наплаћују њихово издавање и доставу. Како су за “Политику” рекли у “Беогасу” ова ставка се не исказује кроз рачун.
Већ годинама имамо уговор са омладинском задругом и ангажујемо раднике који очитавају бројила и деле рачуне у Београду и Пећинцима, где послујемо. Да потрошачи не сносе те трошкове, потврдили су у “Инфостану”.
У МТС-у објашњавају да оваква накнада код њих не постоји и да се рачуни за грађане штампају унутар компаније.
Кабловски оператори кажу да већ годинама покушавају да омасове слање рачуна маилом, јер би то, кажу смањило њихове трошкове које по закону сносе. Међутим, грађани, како тврде оператори, углавном инсистирају да им се рачуни шаљу на кућну адресу. Због тога поједини оператори, да би смањили трошкове, у једној коверти шаљу тромесечно задужење, што су већ оспоравале потрошачке организације, пошто се то може сматрати довођењем у заблуду потрошача или издавање рачуна за услуге које још нису испоручене.
Извор: Политика