18. 07. 2024.

Све већи број потрошача у Србији зна своја права и како исправно поступити приликом рекламација, али и даље треба радити на едукацији о њиховим правима, показала је анкета коју је спровела Организација потрошача Крагујевца у оквиру пројеката "Саветовалиште за потрошаче за Шумадију и Западну Србију".

Како је наведено у саопштењу те органзиазације, од око 2.500 испитаника, око 80 одсто њих је знало да се у случају рекламације прво треба обратити продавцу, док би по око пет њих отишло у тржишну инспекцију и организације потрошача, а занемарљивих три одсто анкетираних се изјаснио да не би предузело ништа око рекламације.

Скоро четвртина испитаника је знала да је у року од две године могуће уложити приговор на купљену робу или извршену услугу, док се трећина анкетираних изјаснила да је тај рок шест месеци што је, како је наведено, последица недовољне информисаности потрошача и таквог приступања трговаца, јер још увек на тржишту Србије има трговаца који при куповини саопштавају потрошачима да чувају рачуне шест месеци јер у том року имају право на рекламацију , а то представља грубо кршење основних потрошачких права.

Анкета је показала и да потрошачи немају довољно знања и о року у коме продавац мора да одговори на поднету рекламацију, односно више од трећине анкетираних сматра да је то 15 дана, а тек нешто више од петине испитаних је знало тачан одговор да је то осам дана .

Поражавајуће је, како у саопштењу наглашава Организација потрошача Крагујевца и податак да 189 анкетираних сматра да од продаваца зависи рок у коме продавац треба да одговори на рекламацију, као и да 324 њих не зна тачан одговор, што заједно чини око 20 одсто анкетираних.

Анкета је показала и да су по броју рекламација и даље на првом месту обућа и одећа, затим бела техника и кућни апарати, као и мобилни телефони.

Код услуга, мобилна телефонија представља убедљиво највећи проблем по мишљењу већине анкетираних, док су такође значајне и рекламације на електричну енергију и гас, као и банкарске услуге.

Од 2.502 анкетирана потрошача у Србији, када је реч о личном искуству, како је саопштено њих 1.728 је означило лош квалитет робе као главни проблем, док су високе цене проблем за више од 60 одсто њих ( 1.521), док се за лош квалитет услуга одлучило 1.203 потрошача.

Чак 1.289 сматра како су законска права тешко остварива, чему можемо додати и 1.067 оних који сматрају да продавци не поштују потрошаче у довољној мери.

Међу анкетиранима око 60 одсто су биле жене, а од укупног броја анкетираних највише је било оних између 26 и 40 година старости (56 одсто) и са средњом стручном спремом (40 одсто).



Анкету спровела "Организација потрошача Крагујевац"

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS