Удео ових производа у укупној трговини износи више од 30 одсто у 17 земаља Европске уније, а највећи раст забележен је у Аустрији која купцима нуди чак 45 одсто ПЛ артикала
Некада су биле на најнижим полицама у супермаркетима, потрошачи су их сумњиво гледали увек постављајући исто питање – да ли трговачка робна марка (ПЛ) може да буде истог квалитета као и звучни брендови. Данас је слика потпуно другачија. Популарност приватне робне марке на полицама годинама расте широм Европе. Према последњим подацима агенције „Нилсен” тржишни удео трговачких брендова је достигао рекорде у девет европских земаља – Немачкој, Италији, Холандији, Белгији, Пољској, Аустрији, Шведској, Норвешкој и Данској.
Први пут удео ових производа у укупној трговини износи 30 и више процената у 17 од 20 земаља ЕУ.
Највећи раст је забележен у Аустрији – 2,8 одсто и сада износи чак 43 процента, а у Немачкој је у односу на прошлу годину удео трговачких марки порастао 2,1 одсто, достигавши тако 45 процената.
Ситуација је слична и на нашем тржишту. Константан раст цена и ниска куповна моћ већ годинама уназад и овдашње купце окренула је у правцу производа са логом трговине у којој се снабдевају.
Готово да нема производа који није добио замену за познате брендове, а највећа потражња је за уљем, млечним производима, месним прерађевинама, конзервираним производима, слаткишима, соковима, кућном хемијом... Сви трговци који послују у Србији у свом асортиману имају на стотине робних марки које су јефтинија „копија” бренда.
Разлог је свакако цена која због мањих трошкова иде и до 30 одсто ниже. Уштеде се праве тако што мали, а све чешће и велики произвођачи раде за трговачке ланце и за њих производе, али под именом трговачке робне марке. С обзиром на то да трговци брину о транспорту, пласману и маркетингу, то снижава трошкове производње и осетно смањује малопродајне цене. У трговинским ланцима наводе да они који једном купе производ одређене приватне робне марке, а задовољни су односом квалитета и цене, настављају да купују исти производ.
У домаћим трговинама кажу да је суштина трговачке марке да се потрошачу понуди одличан квалитет по приступачној цени. Куповином
ових производа, потрошачи добијају артикал реномираног произвођача, провереног квалитета, а који ће платити мање. То значи да не купују име и бренд, него само квалитет, који је пресудан.
Они напомињу да данас и у свету продаја приватних робних марки расте брже од такозваних А-производа. Према подацима агенција за истраживање тржишта у Великој Британији, продаја ових производа је за само три прва месеца ове године, код десет највећих британских трговаца порасла за шест одсто, а познатих робних марки 0,6 процената.
Статистика ће се, сасвим сигурно, променити и у Србији јер се право заоштравање конкуренције тек очекује отварањем објеката „Лидла” током следеће године. Овај ланац, први дисконтер на нашем тржишту, један је од пет највећих малопродајних ланаца у свету и познат је по изузетно ниским ценама, али и по томе што велики удео у асортиману имају управо приватне робне марке.
Извор: Политика