25. 11. 2024.

Национална организација за заштиту потрошача залаже се за враћање колективне тужбе у прописе о потрошачима. Председник те организације Горан Паповић каже да би та мера пружила грађанима бољу заштиту и могућност да наплате нематеријалну штету.

Колективна тужба је 2013. године избачена из наших прописа, јер је Уставни суд прогласио неуставном читаво поглавље због лоше формулације, рекао је Паповић у Дану уживо. Од тада, додаје, нико се није бавио враћањем тих прописа.

"Да потрошачи не буду збуњени, и даље постоји принцип колективне заштите, али нема колективне тужбе, нити колективне надокнаде...Ви можете да добијете свој уложени новац назад, али поставља се питање - шта је са нематеријалном штетом", каже Паповић.

Говорећи о неколико случајева у којима су туристичке агенције оставиле путнике без аранжмана и сличним случајевима, Паповић каже да оштећени једино могу да поднесу појединачне тужбе.

Све се своди на појединачне тужбе...Оно што у уговору пише, наравно мора да се надокнади из гаранција...али то је све. Ефекат препорука је никакав. Мишљење и потрошача и наше организације је 'шта значи да ја вама кажем немојте више то да радите и ви кажете нећу више, часна реч, каже Паповић.

Напомиње да у Србији послује више од 500 туристичких организација.
"Зар вам то не указује на неки бизнис? Немогуће да имате и на стотине кланица...нису то све кланице, нису ни ово све агенције", каже Паповић.

Проблем са колективном заштитом је, како је рекао, што морате да имате 10 или више потрошача са истим предметом, рецимо, да бисте покренули управни поступак.
"А ти поступци трају и потрошачи од тога немају ништа", каже гост Н1.
Паповић наглашава да је први корак да се колективна тужба врати у закон о парничном поступку.

"Да имамо право на парнично покретање колективне тужбе. Следећи је да већи део, када је у питању колективна тужба, пребацимо у Комисију за заштиту конкуренције, не може то да ради министарство, то је сукоб интереса", казао је Паповић.

Извор: Н1

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS