25. 11. 2024.

Интернет куповина популарна је не само у свету, већ и у Србији. Купујем-продајем, Лимундо, Купиндо и Алиекспрес само су неки од сајтова на располагању становницима Србије. Међутим, које од ових фирма су регистроване, а које нису, и како заиста функционише заштита потрошача, већина нажалост не зна.
Онлајн шопинг важи за брз, приступачан и увек на дохват руке. Међутим, да ли и сигурнији начин куповине? Иако нису преовлађујућа, лоша искуства постоје. Студенткиња Тијана Лазовић тако је на интернету купила звучник који је убрзо престао да ради.

"Није било шансе да ми то вратимо, нити да нађемо некакву гаранцију, ништа. На крају смо купили звучник у нормалној продавници, и ево и дан данас ради скроз нормално. Немам баш поверења што се тиче куповине сад на интернету. Ако бих нешто морала да купујем то не би била електроника”, каже Тијана.

Један од највећих домаћих интернет продаваца Лимундо ради на побољшању система заштите. Јован Шикања из компаније Лимундо каже да им је то приоритет.

"Имамо сјајну сарадњу са Одељењем за високотехнолошки криминал МУП-а Србије, и онда се трудимо да такве кориснике, заправо такве људе који врше таква дела, санкционишено у складу са законом”, објаснио је он.

Према Закону о заштити потрошача, непоштено пословање је кажњиво и забрањено. И кад је интернет продаја у питању.

Никица Јовановић из Националне организације потрошача Србије наводи да су често лоша искуства производ недовољне информисаности потрошача, као и да регистроване домаће фирме потрошачима морају да обезбеде право на повраћај робе у року од 14 дана.

"Када купујете од регистрованих трговаца, имате право по Закону о заштити потрошача да вратите робу у року од 14 дана без да наводите разлоге који су вас определили да робу вратите. То право не морате сами да знате, то је обавеза трговца да вам достави”, истиче Јовановић.

У случају да трговци прекрше закон, можете се обратити удружењу потрошача или тржишној инспекцији јер је прописана новчана казна за овакав вид прекршаја.

Вишња Ракић из Министарства трговине каже да се закон у пракси примењује и у области куповине на интернету.

"Ми смо у оквиру тржишне инспекције врло често враћали, наравно кад постоји законски основ за враћање робе и законски оправдан захтев, тако да то никада није био никакав проблем. Колико имам информацију из сектора тржишне инспекције, он је стварно у пуној примени”, каже Ракић.

Стручњаци поручују да при онлајн куповини треба добро проверити ко је продавац како би избегли могуће преваре.

Иако су продавци обавезни да поштују закон без обзира на начин комуникације, на потрошачима је да се детаљно информишу о било каквој врсти куповине и њиховом извору.

Извор: Н1

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS