25. 11. 2024.

Нови Закон о телекомуникацијама и његове новине обрадовале су грађане Србије, јер је најављивано ће оператерима моћи лакше да кажу "збогом".

Новим законом биће прописани механизми за спречавање прекомерне потрошње, али ће и раскид уговора бити лакши уз плаћање "бенефицираних пенала".

Међутим, када се сагледају све предложене измене и новине, питање је да ли ће заиста раскид бити и за колико повољнији него до сада.

Како је за Б92 објаснила секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић, оператери ће по новим изменама бити у обавези да информишу претплатника када износ његовог задужења достигне двоструки износ његовог просечног задужења, у циљу даљег увећања рачуна за услугу.

"Детаљније су прописане обавезе оператора које се односе на обавештавање потрошача о условима уговора и ценама услуга. Сигурност грађана ће бити побољшана и кроз додатно обезбеђење у случају превременог раскида уговора, али и кроз механизам регистрације припејд корисника који ће спречити злоупотребе електронских комуникација", објашњава она.

Секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић објаснила је да у складу са новим законом, у случају превременог раскида уговора од стране претплатника, потрошач ће имати право на једнострани раскид претплатничког уговора, али ће ипак бити дужан да плати или повлашћену цену терминалне опреме и месечне накнаде за преостали период важења уговора закљученог на одређено време, или накнаде за остварене попусте на услуге за период у којем је користио услугу, односно да надокнади пун износ малопродајне цене терминалне опреме уколико ју је купио уз услугу. Потрошач ће имати право избора опције која је повољнија за њега, али је важно напоменути да он и сада има то право, које му је омогућено Решењем Министарства у складу са Законом о заштити потрошача и Законом о облигационим односима.

На питање да ли су оператери спремни за примену нових правила пословања, Матићева истиче да су у поступку припреме предлога закона, спроведене јавне консултације.

"Узети су у обзир коментари како оператора тако и удружења за заштиту потрошача. Циљ нових законских решења је да пружи већи степен заштите потрошача али да се обезбеде јасна правила која ће примењивати оператори тако да се не угрожавају одрживост њиховог пословања и нове инвестиције у сектору електронских комуникација", истиче Матићева.

Оператори који послују у Републици Србији послују и у појединим државама чланицама ЕУ и у региону, где се већ примењују слична законска решења, па су кажу спремни за примену новог закон који ће ускоро ући у скупштинску процедуру.

По доношењу новог закона, у случају да оператори не поступају у складу са одредбама Закона о електронским комуникацијама, крајњи корисници могу да се обрате инспекцији за електронске комуникације, у оквиру Министарства трговине, туризма и телекомуникација, која је овлашћена да утврди да ли оператор поступа у складу са законом и да наложи отклањање евентуалних пропуста, као и да поднесе прекршајну пријаву.

Како су за Б92 објаснили из Телекома Србије, новим решењем Министарства телекомуникација предвиђена су два начина обрачунавања накнаде штете приликом раскида уговора.

"Решењем Министарства трговине, туризма и телекомуникација предвиђено је да се обрачун накнаде штете због превременог раскида уговора може спровести на два начина. Пре доношења Решења пракса је била да се обрачун накнаде штете врши као збир преосталих накнада до истека минималног уговореног периода. Новина, која је донета овим Решењем, је да се уводи још један начин обрачуна, у виду збира бенефита које оператор нуди кориснику, остварених по уговору у периоду од закључења уговора до његовог раскида", објашњавају из МТС-а.

Дакле, обавеза оператора је да омогући оба начина обрачуна, а кориснику се фактурише износ који је за њега повољнији. То у пракси значи да оператори и даље имају право да фактуришу износ на име накнаде штете због превременог раскида, али се он сада обрачунава на један од два дефинисана начина и фактурише у износу који је повољнији за корисника.

Када је у питању друга новина, а то је да се потрошачи обавесте о потрошњи, из Телекома Србије кажу да се приликом потписивања уговорне обавезе корисник обавештава о дефинисаном месечном лимиту потрошње.

"У случају када корисник достигне 80 одсто дефинисаног лимита, МТС упућује СМС, којим се корисник на јасан и недвосмислен начин обавештава о оствареној потрошњи", објашњавају за Б92 и додају да када корисник достигне 100 одсто месечног лимита, након поновног СМС обавештења, обуставља му се одлазни саобраћај, који се може поново активирати позивом Корисничког сервиса.

У Випу су за Б92 појаснили да нови модалитет који се претплатнику-потрошачу нуди у измењеним општим условима подразумева да корисник може да бира начин обрачуна износа накнаде штете коју је обавезан да плати оператору због превременог раскида уговора и примењује се у случајевима када је то за претплатника-потрошача повољнија опција.

"Корисник може платити преостале месечне претплате почев од дана раскида претплатничког односа до дана истека минималног предвиђеног периода његовог трајања и бенефицирану цену мобилног уређаја купљеног уз уговорну обавезу (односно све преостале, неизмирене рате за купљени уређај) или разлику између пуне цене услуге и попуста/погодности које су остварене кроз уговорну обавезу и/или пун износ малопродајне цене уређаја по ценовнику Вип-а важећем у време закључења уговора, уколико је Претплатник уз услугу купио и уређај", објашњавају они.

На питање да ли су спремни за примену нових законских одредби, у Випу кажу:

"Нови Закон о електронским комуникацијама је у најави, односно прошао је јавну расправу пре две године, а прошле године је усвојен на Влади. Од тада нема поузданих информација зашто није усвојен и када ће бити, односно када ћемо бити упознати са његовом коначном верзијом. Што се модалитета везаних за раскид уговора пре истека уговорне обавезе тиче, ми већ примењујемо те опције."

По ступању на снагу новог закона, Минстарство трговине, туризма и телекомуникација и Регулаторна агенција за електронске комуникације и поштанске услуге донеће већи број поџаконских закона у циљу његове потпуне имплементације.

А за све оне који не буду примењивали нова правила, предвиђене су и законске мере.

"Предлог закона о електронским комуникацијама прописује казнене одредбе које се примењују у случају непоштовања његових одредби, што обухвата и одредбе које се односе на заштиту крајњих корисника електронских комуникација. Предвиђене казнене одредбе за правна лица, у новчаним износима износе од 100.000 до 250.000 динара, од 250.000 до 500.000 динара и од 500.000 до 2.000.000 динара", објаснила је Татјана Матић.

Предлог закона је усаглашен са важећим регулаторним оквиром Европске уније из 2009. године, и предвиђа и унапређење услова пословања оператора електронских комуникација у Републици Србији, као и промовисање додатног јачања конкуренције на тржишту електронских комуникација.

Извор: Б92

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS