25. 11. 2024.

Већ неколико година у Србији је на снази Закон о заштити потрошача који је донео много новина у ову област.

О правима и обавезама које проистичу из овог закона упознати су и потрошачи и трговци, неспоразума је мање, а потрошачима су на располагању и удружења за заштититу потрошача којима се могу обратити.

Ипак, жалби има, па годишње Националној организацији за заштиту потрошача стигне више од 6.000 жалби на квалитет производа и услуга и то пре свега на квалитет обуће и техничке робе. По речима правног саветника у Удружењу за заштиту потрошача Војводине Марка Драгића од укупног броја жалби чак око 4.000 односи се на обућу и техничку робу, где спадају и телефони, таблети, рачунари.

Жалба је жалба, али је главно питање како исправити грешку.

Највећи број жалби реши се у корист потрошача, а мањи део иде на суд, каже Драгић.

Како додаје, приликом куповине робе за сваки производ добија се гаранција од две године, а купац/потрошач у року од шест месеци има право на замену производа, поправку или поврат новца.

Након истека тог рока потрошач има право на замену или поправку производа, али не и на поврат новца. Оно што био потрошачи требало да знају и што је веома важно је да у року од шест месеци трговац не сме да поправи производ без писмене сагласности потрошача, истиче наш саговорник.

Без повраћаја када се производ не свиђа

У поједини земљама потрошачи могу да врате производ чак и ако не постоји квар или нека техничка неисправност и да добију новац назад. У Србији таква могућност не постоји, односно производ се не може вратити/рекламирати и тражити повраћај новца само ако се купцу/потрошачу, рецимо, не свиђа.

Уколико је производ саобразан, односно одговара свим крактеристикама које мора да садржи, продавац није у обавези да уважи рекламацију, већ ту обавезу има само ако производ није саобразан.

Он указује и да у року од шест месеци трошак доказвања одбијања да се прихвати рекламације иде на терет трговца који је то одбио, а након тог периода трошак је на потрошачу, а потребно је да се уради аналаза у одговорајућој лабораторији, којих у Србији има неколико.

Иначе, за решавање рекламације за обућу или не техничку робу рок је 15 дана, док је за техничку робу рок  30 дана. Док је производ на рекламацији гаранција се подужава за време које је протекло док се рекламација не реши, а у року од осам дана продавац мора да одговари на рекламацију. Тридесет дана је рок у коме је продавац дужан да испоручи робу, уколико није другачије уговорено.

Кад је реч о куповини производа ван пословних просторија, или наруџби робе преко интернета, ТВ продаје, каталога, на презентацији... купац/потрошач има 14  дана право да се предомисли и одустане од куповине производа.

Извор: Дневник

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS