25. 11. 2024.

Провокативни слоган и дизајн амбалаже немачког произвођача напитака недвосмислено асоцирају на недозвољене супстанце, упозоравају стручњаци.

На тржишту Србије већ више од две године у продаји је енергетско пиће „кокс енерџи” које кориснике, међу којима је највише младих, може да асоцира на недозвољене супстанце, односно дрогу.

На конзерви црне позадине белим крупним словима истакнут је име бренда „кокс”, назив је подвучен белом линијом а испод ње се наводи рекламни слоган: „Пјур вајт енерџи” ( чиста бела енергија). Реч је о напитку немачког произвођача „Уберкингер” који за домаће тржиште увози компанија „Аргос енерџи” из Београда.

Није потребно много објашњења на шта из прве асоцира назив овог пића, значајније питање је како се тај производ и поред такве очигледне асоцијације нашао на тржишту, најпре Европске уније а потом и Србије. Чак и немачки произвођач, на свом званичном сајту, у опису производа наводи да провокативни дизајн конзерве гарантује да ће пажња купаца бити привучена у односу на друге конвенционалне напитке. Судећи по објавама на друштвеним мрежама у Србији младима је овај напитак већ добро познат и увелико га конзумирају, што показује да је маркетиншки трик успео. Већи је проблем што много њих у коментарима овај производ именом доводе у везу са кокаином, правећи алузије на бели прах, белу црту...

Сајт угашен?
Сајт компаније „Аргос енерџи”, која увози овај производ у Србију, током дана био је активан али му је, касније поподне, било немогуће приступити. Све рекламне поруке, фотографије и подаци о фирми били су недоступни.

Психијатар Др Јасна Дараган Савељић, бивша директорка Специјалне болнице за болести зависности у Драјзеровој, каже за „Политику” да је ово толико јасна асоцијација која младе психолошки наводи на недозвољену супстанцу.

– Ово је за мене невероватно. Имали смо пример ранијих година када се у продаји нашао напитак са илустрацијом листа марихуане, због чега се и тада подигла прашина. Мене овакве ствари испуњавају љутњом – каже Дараган Савељић. На питање како коментарише да се исти напитак продаје, без проблема, на европском тржишту она је рекла да нема објашњења за то.

– Можда је Немцима свеједно, не знам. Можда имају пуно пара и дају их држави – истиче наша саговорница и додаје да би било логично да поводом овог случаја  реагује Српско лекарско друштво или Секција за болести зависности, стручњаци... Свакако, каже, треба скренути пажњу родитељима који могу да утичу на своју децу.

Власник фирме „Аргос енерџи” Слободан Синђелић, која увози овај производ у Србију, тврди да је све урађено по закону. Каже да се напитак две и по године продаје на тржишту и да имају све доказе о исправности и потребне дозволе.

– Ниједним слоганом наше кампање никога не наводимо на било шта. Ако је некоме назив споран, зашто се не запита како није споран у ЕУ где је, такође, у слободној продаји у великим системима и на пумпама.  Производи га реномирана немачка компанија, највећа на овом тржишту и једна од већих у Европи – истиче Синђелић.  Каже да је њихова једина порука „нова димензија енергије” а да су све остало „конструкције које су се појавиле у јавности”.

– Наше пиће је бело енергетско пиће, и отуд бела боја. Садржи протеин из сурутке. Његов назив није „кокс” него „кокс енерџи”. Не можемо да утичемо на немачког произвођача како ће производ изгледати и како ће се звати. Он је прошао све анализе и експертизу на ВМА и утврђено је да је апсолутно исправан за људску употребу – тврди Синђелић и додаје да су плаћене и све царине и ПДВ.

Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије, сматра да би овде првенствено морала да реагује тржишна инспекција и да се поставља питање формирања комисије, која је била у плану, у оквиру Закона о оглашавању а која би процењивала како производ може да се оглашава и шта је примерено.

Комисија за борбу против наркоманије: апсолутно непримерено

„Политика” је, поводом продаје овог енергетског напитка на тржишту,  тражила коментар и од Комисије за борбу против наркоманије у школама, коју је недавно формирала Влада Србије. Одговор преносимо у целости:

– Везано за енергетско пиће „кокс”, које својим маркетингом и називом недвосмислено жели да испровоцира ширу јавност, а посебно младе, на везу са психоактивним супстанцама, конкретно са кокаином, желимо да укажемо на то да су такве кампање апсолутно непримерене и противне залагању државе да се укаже на све већи проблем наркоманије међу младима. Желимо овим путем, још једном, да апелујемо на јавност и медије да се успостави широк консензус на ову тему и да борба против наркоманије, посебно међу младима, не буде само дневно извештавање већ континуирана кампања у којој ће јавност и медији дати недвосмислени допринос у остваривању задатих циљева, а то су оштрија казнена политика за дилере дрогом који је продају малолетницима и генерално да се смањи доступност психоактивних супстанци међу младима – наводи се у саопштењу.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS