25. 11. 2024.

Систем инстант плаћања који треба да заживи у Србији током идуће године, омогућиће грађанима и привредницима да у било ком тренутку дана или ноћи обаве неопходно плаћање, а да новац у року од неколико секунди "легне" на наведени рачун и одмах буде на располагању примаоцу. За овакве трансакције корисницима ће бити довољно само поседовање мобилног телефона или компјутера, са кога путем м-банкинга или е-банкинга може да се пошаље налог.

 


Овај најсавременији метод плаћања у свету у надлежности је Народне банке Србије, која ради на успостављању инфраструктуре.

- Омогућићемо да овом систему имају приступ сви пружаоци платних услуга у земљи, укључујући и платне институције и институције е-новца, док ће учешће у систему за банке бити обавезно - објашњавају у НБС.

Овај концепт често се назива "цасхлесс цасх" (безготовински кеш), будући да поред тренутне потврде о доступности новчаних средстава на страни платиоца обезбеђују и тренутну доступност средстава на страни примаоца плаћања.

- Осим готовине, чекова и платних картица, купац ће на продајном месту моћи да плати преко телефона, а продавац ће за неколико секунди добити и потврду да је примио средства и она ће бити на његовом рачуну, за разлику од платних картица, код којих то није случај - објашњавају у НБС. - Пружаоци платних услуга, а тиме посредно и корисници, ће бити ослобођени и плаћања врло значајних трошкова према картичним системима које имају када се користе платне картице.

Председник извршног одбора Адико банке Мирко Шпановић истиче да је инстант плаћање један од најнапреднијих облика у шеми плаћања платног промета.

- Ефикасније је и брже у односу на картицу - указује Шпановић.

- Са картицом имате слање пина, упит, резервисање средстава, а код инстант плаћања са мобилног телефона се само обави трансакција за шта је довољно 10 до 20 секунди.

То значи да ако седите у ресторану у два иза поноћи и платите рачун инстант плаћањем, ресторан за 20 секунди на свом рачуну има тај новац на располагању. Нема ни резервација, ни постерминала. На дужи рок инстант плаћање ће сигурно утицати на смањење броја трансакција картицом, али је за то потребно време.

Члан извршног одбора Теленор банке, Милош Половина, истиче да је увођењем инстант плаћања НБС практично преузела трошкове на себе, а банкама је остављена могућност да се "привежу" на систем.

- Најважније од свега је што ова земља, по први пут, добија платни систем који ради 24 сата дневно, сваког дана у недељи - истиче Половина.

- То значи да у пракси ви можете да дођете у МУП у седам сати увече, без претходно плаћене републичке таксе. Сервис инстант плаћања требало би да вам омогући да, док чекате у реду, платите ту таксу путем мобилног телефона и да у исто време на шалтеру заиста виде да сте ви ту уплату извршили.

На питање шта ће бити главно средство путем којег ће се обављати ова плаћања - мобилни телефон или компјутер, Милош Половина одговара:

- Сада да питате људе где им је новчаник, одговорили би негде у ташни, јакни... А мобилни телефон је свима увек "у џепу"...


МЕЊАЈУ СЕ НАВИКЕ - Дигитализација у свим сферама друштвеног живота, велика распрострањеност и могућности "паметних" телефона и све већа заступљеност електронских садржаја и услуга, доводи до појаве нових очекивања и нових захтева купаца и продаваца - истичу у НБС. - Навике корисника се мењају, купци желе да у сваком тренутку могу са било ког места да купе шта желе, а продавци да роба буде плаћена у најкраћем могућем року.

НА КЛИК - НБС ће у оквиру овог система омогућити и плаћање месечних дажбина према великим комуналним предузећима која буду заинтересована за овај сервис на врло једноставан начин тзв. "на клик од плаћања".

 

НЕМА НЕДОСТУПНИХ - Трансфер новчаних средстава, путем инстант плаћања, треба да буде омогућен у сваком тренутку. - Сви учесници у систему биће у обавези да омогуће константну доступност услуге - напомињу у НБС. - Могућност да учесник буде недоступан у току дана није предвиђена, јер би то значајно утицало на поверење корисника у систем.


Извор: Новости

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS