29. 11. 2024.

Број приговора је већи за 64,4 одсто у поређењу са истим периодом 2011, чему је допринело доношење Закона о заштити корисника финансијских услуга, који је почео да се примењује 5. децембра 2011.

Од укупног броја основаних приговора, позитивно је решено 82 одсто, док је у истом периоду 2011. број позитивно решених приговора износио 43 одсто.

У наведеном периоду корисници су на рад банака упутили укупно 775 приговора.

Највише приговора се односило на кредите - 68 одсто, текуће рачуне - 13,4 одсто и платне картице - 10,8 одсто.

Од укупног броја приговора пристиглих у прва два тромесечја 2012, на рад три банке се односило 47 одсто, а од тога 28,4 одсто на једну банку.

У наведеном периоду корисници су се најчешће жалили на начин на који су поједине банке ускладиле уговоре закључене пре ступања на снагу Закона о заштити корисника финансијских услуга са одредбама тог закона.

Примедбе су биле и потешкоће у отплати дуговања по основу кредита, кредитних картица или дозвољеног прекорачења, као и немогућност да буду рефинансирана дуговања, нарочито када се ради о потраживањима банака која су индексирана у швајцарским францима.

Корисници су се жалили и на обрачун камате на дуговање по кредитној картици, начин измирења дуговања по платној картици због неразумевања услова њеног коришћења, неблаговремено обавештавање јемаца о постојању неизмиреног дуговања главног дужника, односно њиховој обавези да измире дата дуговања, као и немогућност да се изврши замена јемаца.

Жалбе су се односиле и на недоумице у вези висине накнаде при превременој отплати кредита за оне кредите који су уговорени пре примене закона, као и необавештавање о увођењу накнаде за одржавање рачуна и наплаћивању те накнаде и када на рачуну нема средстава и/или када рачун није активан.

У прва два тромесечја 2012, Центру за заштиту и едукацију је упућено 122 приговора на рад друштава за осигурање, што је 13 одсто више у односу на исти период 2011.

Кажњене две банке

НБС је у првих шест месеци новчано казнила и изрекла мере према две банке - КБЦ банци и Алфа банци, које су кршиле одредбе Закона о заштити корисника финансијских услуга, са налогом за отклањање незаконитости.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS