26. 11. 2024.

Национална организација за заштиту потрошача (НОПС), од почетка године, забележила око 3.000 жалби грађана због овог проблема

Продавци спортске опреме, недавно осумњичени за картелско удруживање и договарање цена, све масовније одбијају и да купцима уваже рекламације на обућу, најчешће спортских патика познатих светских брендова.

Национална организација за заштиту потрошача (НОПС) саопштила је да је, од почетка ове године, забележила око 3.000 жалби грађана због овог проблема.

Притужбе стижу из свих крајева Србије, али највише из Београда и Новог Сада. Према информацијама из локалних саветовалишта канцеларија овог удружења, око 70 одсто свих рекламација трговци су одбили, што је алармантно и показује да ово постаје системски проблем и да је положај купаца у остваривању основних права све лошији.

– Не само да се води поступак против 16 највећих трговаца спортске опреме, који ће вероватно потврдити оно што већ и сами знамо: да слободног тржишта и формирања цена код нас нема, већ је данас практично немогуће остварити рекламацију на обућу. Грађани немају избора, обућу плаћамо скупље, а квалитет је је све лошији – каже Паповић.

Проблем са обућом није од јуче, али је сада узео маха. Трговци се у последње време служе новим методама како би одбили купце и онемогућили замену несаобразне робе или повраћај новца, на шта такође имају законско право у првих шест месеци од куповине. Паповић објашњава како то изгледа у пракси – купите обућу и после месец дана, рецимо, ђон се одлепи, шав рашије... Однесете код трговца да рекламирате робу. Како имају законски рок од осам дана да одговоре на рекламацију (а оне су све учесталије), трговци све чешће и не шаљу робу у овлашћене лабораторије на анализу, већ сами одлучују о притужбама потрошача.

– Када се незадовољни купац убрзо јави да би сазнао како је рекламација решена, они му кажу: „Извињавамо се, али ваша рекламација није уважена, оштећење је настало механичким путем”, или „због неправилне употребе”. И ту се случај завршава – истиче Паповић, додајући да је главно питање – ко су те особе које одговарају на рекламације,  да ли они преписују налазе лабораторија „Југоинспект” и „Цис” и ко им даје овлашћења за то. Због тога саветује потрошачима да обавезно инсистирају на писаном доказу да је обућа била на вештачењу у акредитованој лабораторији.

– Основни проблем је што Министарство трговине никада није направило јасне процедуре. За ових 15 година, колико се бавим заштитом потрошача, имали смо само један подзаконски акт за „тај шеринг”. Већ годинама указујемо на то, али нема одјека – истиче он.

Тржишна инспекција већ дуго нема исте надлежности као раније, а компанијама иде у корист преоптерећеност судова и спорови који често застаревају. Јасно је и да ће се ретко ко упустити у покретање тужбе због спора око пара обуће.

Став НОПС-а и даље је да би многи потрошачки проблеми били решени када би поново био активиран прекршајни налог. У ситуацијама када трговац не испоштује процедуру, тржишни инспектор имао би овлашћење да му изрекне новчану казну за очигледне прекршаје попут неистицања цене, различитих цена на каси или рафу или непоштовања рока за одговор на рекламацију.

– Они и сада могу бити кажњени новчано од 300.000 до два милиона динара, али случајеви иду на суд. Ми тражимо да казне буду и мање од 50.000 до 100.000 динара, али би судови били растерећени, а средства од казни могла би да иду у буџет и добро се искористе. Ефекат на трговце и све оне који не поштују закон одмах би се осетио – каже Паповић.

Министар трговине Расим Љајић својевремено је рекао за „Политику” да је Закон о заштити потрошача усклађен са европским и да није могуће враћати надлежност инспекције на ниво пре доношења овог прописа, али да идеја о прекршајном налогу није лоша.

– Предлагали смо то већ и било је оних који се нису слагали, али сам за то да покушамо да уведемо прекршајне налоге, јер казне сигурно могу да буду ефикасне и да уведу ред тамо где га нема – рекао је Љајић. Од тада је прошло више од пола године и ништа се није променило.

 

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS