26. 11. 2024.

 

Да ли грађане Босне и Херцеговине, Србије и Хрватске очекују више цене горива, животних намирница, комуналија...
У овој години у земљама региона очекује се поскупљење регистрације возила, путарина, угоститељских услуга, горива и цигарета, али цене животних намирница не би требале расти, наводе синдикати и удружења за заштиту потрошача.

У Хрватској се у оквиру порезне реформе првобитно најављивало поскупљење хлеба, млека, струје и књига, али се због притиска јавности од тога одустало.

Ипак, грађане ове земље, осим горива, очекују и скупље цене аутомобила, док ће они у Србији плаћати веће путарине, а у БиХ регистрацију возила.

“У БиХ, бар према речима самих трговаца, поскупљења су тиха и стална. Скоро свакодневно цене се мењају и повећавају по пет, 10 или 15 фенинга. Међутим, ми не очекујемо да ће бити поскупљења потрошачких производа. Цене електричне енергије могле би незнатно расти за крајње потрошаче, али за пословни сектор ће сигурно падати, а рачунајући и акцизе на енергенте, нафтне деривате, цене бензина и других деривата неће прећи ниво цена које смо имали у 2014. години”, објашњава председница Удружења грађана „Клуб потрошача“ Гордана Булић, додајући да не очекује ни повећање цена шећера и кафе, како се раније најављивало.

И у суседној Србији грађане не очекују удар по џепу када су у питању животне намирнице, кажу из Националне организације потрошача Србије.

“Ту нема неког померања нити их очекујемо, јер се ради о борби трговаца за сваки динар, долази све више конкуренције и трговци су све више свесни тога да потрошачи немају довољно новца да тако лако плаћају те велике марже, јер многи производи су много јефтинији када одете негде вани него што су у Србији. Чини ми се да се онај период високих маржи полако гаси у Србији, да полако долазимо на неке разумне цене”, истиче Горан Паповић, председник ове организације.

Више цене угоститељских услуга

С друге стране, у све три земље цигарете и дувански производи поскупеће због увођења акцизних оптерећења.

Хрватску вероватно очекују и више цене угоститељских услуга, због повећања стопе ПДВ-а у овом сектору.

“Што се тиче угоститељства, ту је повећана стопа ПДВ-а са 13 на 25 посто. Вјеројатно ће цијене угоститељских услуга порасти, можда кава, храна… Неће поскупјети кава за њих који добављају, него за госте, претпостављамо да ће угоститељи ‘превалити’ ПДВ на крајњег купца. Када је било смањење ПДВ-а прије пар година, тада нису пале цијене, али сада се бојимо да ће се десити супротно, када измјене ступе на снагу у сијечњу”, каже Катарина Литва, привредна саветница у Независним хрватским синдикатима.

“Очекујемо поскупљење цигарета и духанских производа, откако смо у Еуропској унији стално се повећавају трошарине. Недавно је била та порезна реформа и то креће од 2017, има ту доста категорија, рецимо, у пољопривреди су спустили стопе ПДВ-а. Било је једно вријеме и да ће млијеко и крух бити скупљи, као и књиге, уџбеници и струја, али се под притиском јавности од тога одустало”, додаје.

Због раста цена горива у Хрватској, које износе готово десет куна по литри, све више грађана одлази на бензинске пумпе у Босни и Херцеговини.

Хрватске грађане, осим горива, очекују и скупље цене и нових и половних аутомобила. Влада је у оквиру пореске реформе изменила и закон којим се обрачунавају акцизе на возила.

Власти уверавају да ће се на тај начин подстицати куповина еколошких возила, међутим, трговци су израчунали да ће најпродаванија возила средње класе поскупити за неколико стотина, а луксузна и неколико хиљада евра.

Скупље путарине и регистрација возила

У БиХ се планира и виша цена регистрације за старија возила и увођење еко теста чиме ће регистрација возила порасти за тридесетак марака (15 еура).

“Сасвим сигурно да старија возила више доприносе загађењу ваздуха и тла, и свакако се морају увести неке мјере ‘дестимулације’ кориштења лоших и неисправних возила. Само што и ова мјера највише погађа најсиромашније грађане који себи не могу осигурати боље, квалитетније и новије аутомобиле, а трошкови градског превоза су доста високи, посебно ако се ауто користи за превоз ђеце у школу, или превоз на посао, и то посебно ако људи раде у смјенама када и нема градског превоза. Наравно, велико је питање шта ће власти урадити на ‘пречишћавању ваздуха’ од овако прикупљених новаца у буџет”, наглашава Булић.

Влада Србије је одобрила поскупљење путарине за 10 посто, тако да ће се оне повећати до 6,5 еура.

“Ми смо спремни да критикујемо свако поскупљење, јер у овој кризи и један динар је пуно. Годинама та путарина није поскупела, али поставља се питање да ли ће то пратити и редовно одржавање путева”, каже Паповић.

Како додаје, праве социјалне карте у регији не постоје: “Сваки потрошач је социјално биће, и ви имате жељу да одете до позоришта, да попијете кафу, да купите гардеробу, ауто, а ми можемо са својом платом да купимо само најосновније ствари и покријемо комуналије.”

Да плате нису у сразмери са потрошачком корпом и потребама грађана сматра и Булић.

“Плате су непромијењене годинама, пензије се не повећавају и несигурност је уопште у њиховој исплати, иако је значајан број потрошачких роба у БиХ можда најјефтинији у региону - реално БиХ је врло скупа земља за своје грађане. Већина грађана, чак и преко 70 посто породица тешко могу купити и основну потрошачку корпу - само оно што им је нопходно за прехрану.”

У посебно тешкој ситуацији су пензионерске породице и породице са више деце у којима је запослен један или ниједан родитељ.

Како кажу наши саговорници, сигурно је да многи грађани у региону од своје плате не живе, него преживљавају, а свако поскупљење представља нови ударац за њих.

Извор: AlJazeera

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS