26. 11. 2024.

 

Ова потрошачка организација предлаже да се уведу прекршајни налози који би омогућили да се трговци који не поштују закон кажњавају на лицу места.

Национална организација потрошача Србије и даље није добила одговор на захтев који је послала Министарству трговине у коме тражи да се омогући покретање прекршајних налога, што би у пракси значило да би сваког трговца, због непоштовања закона, тржишни инспектор могао да казни на лицу места. За сада трговци могу бити кажњени новчано од 300.000 до два милиона динара, а предлаже се да се уведу казне које би биле мање – од 50.000 до 100.000 динара, али би судови били растерећени, а средства од казни могла би добро да се искористе.

– Много случајева који оду на суд по правилу застаревају и никада не буду наплаћени. У нацрту садашњег Закона о заштити потрошача постојао је прекршајни налог, међутим, када је укинута колективна тужба, а и због журбе да се закон усвоји у предвиђеном року, остали смо и без ове клаузуле, јер није било времена да се прецизније одреди и дефинише који би прекршаји били санкционисани – каже Горан Паповић.

Уколико ова иницијатива заживи, требало би да се направи и листа прекршаја, а за сада је извесно да би се у овом случају нашле и оне ситуације у којима трговац не одговори на рекламацију у року од осам дана или не жели да потрошачу да број рекламације – или није истакао праву цену на производу.

– Све што је доказиво тражићемо да се на основу Закона о заштити потрошача и Закона о трговини санкционише на лицу места и уведе прекршајни налог. Надам се да ће се због тога трговци мало другачије понашати – рекао је Паповић.

Предлог НОПС-а је да се део новца од казни преусмери у заштиту потрошача и безбедност хране, а део да иде у буџет.

У потрошачким организацијама често напомињу колико је изгубљено тиме што је Закон о заштити потрошача остао без могућности колективне тужбе, са којом би се данас многи потрошачки проблеми решавали много ефикасније. Наиме, ако је неко продавао лош производ, на пример, или је понудио лош уговор, а исте услуге је користило много потрошача, једини начин да се ефикасно поведе спор и да се ти потрошачи обештете јесте колективна тужба.

Потрошачи би лакше остваривали своја права, а тржиште би елиминисало лоше произвођаче или трговце који на непоштен начин остварују противправну добит, кажу у потрошачким организацијама. Колективна тужба је постојала у нацрту закона, међутим из Закона о облигационим односима је раније избачена као неуставна (због лоше формулације), тако да је склоњена и из Закона о заштити потрошача.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS