21. 11. 2024.

Храна поскупљује, увозници и произвођачи нас пљачкају

Ново стезање каиша грађане Србије чека већ почетком децембра, за када су најављена нова поскупљења хране и кућне хемије и то за пет до 10 одсто. Нове ценовнике трговцима су доставили увозници и домаћи произвођачи без образложења или уз трагикомично објашњење да цене подижу због пада вредности динара, али и почетка светске финансијске кризе!

Према речима трговаца, нови ценовници почеће да примењују најкасније до половине децембра. Међу производима који ће поскупети између осталог су јаја, риба и рибље конзерве, храна за бебе, увозни качкаваљи, јогурти, маргарини, кондитори, сокови, вина, чајеви, кућна хемија и средства за личну хигијену.

- Иако су цене јаја почеле да скачу још у септембру, компанија „Еко органик" пре неколико дана доставила нам је нове цене које су већ у примени, док су за почетак децембра поскупљења јаја најавили и „Лозница промет" и „Интер комерц" - кажу у трговинском ланцу „Интерекс".

Овде објашњавају да су повећање цена за пет до 10 одсто које ће почети да се примењују половином децембра затражили „ТГК" за сардине, затим компанија „Силба" за увозне качкаваље, јогурте и пудинге, али и компанија „Подравка" и то за цео њихов продајни асортиман у кога, између осталог, спадају: супе, зачини и додаци јелима, воћне прерађевине, зимница. И ту се списак не завршава.

Нови ценовници увећани до 10 одсто крајем прошле недеље достављени су трговинском ланцу „Јабука", а њихова примена, према речима трговаца, креће од почетка децембра.

Овом списку прикључили су се и увозници кућне хемије и средстава за личну хигијену. Тако је „Нелт" за програм „Проктер енд Гембл" у који спадају прашак за веш „аријел", хигијенски улошци „олвејс" и „дискрит", шампони за косу „хед енд шолдерс", „хербал есенцијал" и „пантен про В" и сапуни „камеј" доставио ценовнике увећане за 10 одсто. Истоветно поскупљење затражили су и компанија „Алка трговина" и то за програм „Рекит бенкизер" у кога спадају средство за уклањање флека „вениш", детерџент за судове „калгонит", средство за чишћење „цилит", освеживачи ваздуха „ер вик" и омекшивачи за веш „кванто", али и компанија „Кливен генера" за истоимене купке, шампоне за косу, сапуне и дезодорансе.

У „Јабуци" кажу да им је већина нових ценовника достављена без икаквог образложења, док им је мањи број увозника и произвођача као главни разлог за поскупљење навео скок евра. Пад вредности динара најчешће је образложење које је протеклих дана стизало и у „Интерекс". Међутим, било је и одговора, попут оног кога су добили од компаније „Алка трговина", да цене подижу због почетка светске финансијске кризе.

- Смешно је и нереално да се неко позива на светску финансијску кризу коју сваљује је на леђа потрошача. Могли су се позвати и на цунами у Индонезији јер он има једнак утицај на реалност наших цена - ироничан је Горан Паповић, заменик председника Националне организације потрошача Србије.

Он објашњава да је изговор у скоку евра већ виђен сценарио којим произвођачи и увозници потрошачима „мажу очи", с обзиром на то да су претходна поскупљења рађена када се за евро издвајало колико и данас.

- Треба напоменути да у време када је динар био јак нико од њих није обарао цене својих производа, на чему су остварили огромне зараде. А не треба заборавити ни да су у овом моменту пале цене енергентима, због чега није реално да цене поново иду нагоре. Због тога би у целу причу требало да се укључи и држава, која са одлуком да замрзне плате, мора да донесе и одлуку о замрзавању цена - каже Паповић.

Председник Националне организације потрошача Милић Марковић позвао је јуче произвођаче и трговце у Србији да снизе цене најтраженијих прехрамбених артикала како би потрошачи што достојније прославили славе. Он је казао да се тај захтев темељи на основу значајног смањења цене горива у последњих неколико месеци. С обзиром на то да је цена горива пала за око 25 динара, Марковић је позвао и ауто-превознике да снизе цене аутобуских карата.

"Блиц", 18.11.2008.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS