Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Јачање заштите потрошача у Србији

Марже преврћу новчанике ("Дневник", 02.04.2008.)

Марже преврћу новчанике

Иако нису изнели конкретне податке, у Националној организацији потрошача Србије (НОПС) задовољни су десетодневном акцијом бојкота трговаца и произвођача, која је трајала од 17. до 27. марта. НОПС је потрошаче позвао на уздржавање од куповине због неконтролисаног раста цена.

 

Према анкети у којој је учествовало око 3.700 грађана из 18 градова, 89 одсто испитаних је знало да је НОПС позвао на бојкот, а 83 процента њих је подржало акцију. Њен циљ је био да се покаже, пре свега држави, да су потрошачи у Србији потпуно незаштићени, речено је јуче на конференцији за новинаре у Београду.

Горан Паповић, потпредседник НОПС-а казао је за „Дневник" да је реална инфлација за годину дана досегла 25 процената, због чега за просечну потрошачку корпу треба издвојити 50.000 динара месечно. Он је талас поскупљења објаснио одсуством ефикасне контроле стања на тржишту, због чега многи лове у мутном.

Хлеб често вара на ваги?

Потпредседник НОПС-а Горан Паповић најављује да ће активисти НОПС-а ускоро са тржишним инспекторима кренути у конролу пекара којима прети казна од милион динара за случај да не декларишу своје производе. Паповић сумња да неки пекари зарађују и на тежини векне, те да зато килограм хлеба у Србији тренутно кошта 80 динара. Он сматра да би реална цена векне од 600 грама требало да буде до 30 динара.

Говорећи о тренутној цени млека од око 60 динара, Паповић је за наш лист извео следећу рачуницу. Прерађивачи откупљују сирово млеко за 30 динара, а на изласку из млекара оно кошта око 40 динара.

На ту цену, млекари дају трговцима рабат, али ови марже зарачунавају на износ без попуста, због чега грађани из рафова ваде екстремно скупо млеко.

Паповић оцењује да су цене у нашим продавницама оптерећене маржама које досежу и 70 процената, уз опаску да је трговачка зарада у земљама Европске уније у распону од 10 до 12 процената. У НОПС-у оцењују да ће српски трговци смањити апетите тек када им стигне конкуренција из иностранства у виду великих ланаца хипермаркета.

 

"Дневник" (02.04.2008.)