Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Изнуђена снижења ("Курир", 21.03.2008.)

ИЗНУЂЕНА СНИЖЕЊА!

Највише намирница појефтинило у „М Родићу", чак девет, цена јетрене паштете са 31,33 спала на 29 динара, а шећера са 59 на 40 динара за килограм, уље „витал" у „Меркатору" снижено са 114 на 109,50.

Резултати акције Националне организације потрошача Србије (НОПС), која је због таласа поскупљења основних животних намирница позвала 17. марта грађане на десетодневно уздржавање од куповине, то јест „минималну куповину", већ после четири дана дало је добре резултате, наглашава Милић Марковић, председник НОПС, у разговору за Курир.

- Задовољни смо првим резултатима бојкота јер су снижене цене неких намирница у „Меркатору", „М Родићу" и „Макси дисконту". Највише намирница појефтинило је у „М Родићу", чак девет, тако да је, на пример, цена јетрене паштете са 31,33 спала на 29 динара, а шећера са 59 на 40 динара за килограм. У „Меркатору" је уље „витал" појефтинило са 114 на 109,50 динара, а овај производ појефтинио је и у „Макси дисконту". Циљ ове акције, која ће трајати до 27. марта, јесте да последице осете произвођачи и трговци - истиче Марковић.

Према подацима НОПС, највећи одзив грађана је у Београду, Новом Саду, Ваљеву, Крагујевцу, Нишу, Лесковцу и Прокупљу, а најмањи у Суботици, Сомбору, Зрењанину и Ужицу. Према Марковићевим речима, слаб одзив грађана Војводине последица је тога што је животни стандард у овом делу земље бољи од стандарда житеља југа Србије.

- У Србија су марже највеће у целој Европи, оне у малим трговинама иду и до 40 одсто, што осиромашује потрошачку корпу за чак 25 одсто. Тренутно не постоји начин да државни органи спрече дивљање цена, што ствара економску нестабилност у држави. Једини начин јесте да се бојкотом производа утиче на трговине и произвођаче да регулишу своје цене - каже председник НОПС.

Ово је, иначе, први организовани бојкот у Србији у којем се потрошачи позивају да у најмањој могућој мери купују оне производе који су први у таласу поскупљења, а то су хлеб, свеже месо и остале животне намирнице. У Удружењу потрошача истичу да је циљ да потрошачи изађу из незаштићеног, готово уцењеног положаја у којем се налазе, а да произвођачи и велетрговци коригују цене према потражњи на тржишту, као и да своју добит смање на разумну тржишну меру. Поред уздржавања од куповине у мери већој од неопходне, потрошачи су позвани да потпуно бојкотују производе чија је цена поскупела највише у односу на исте производе других произвођача. Међутим, уколико ова акција не доведе до очекиваног снижења цена до 30 одсто, потрошачи већ најављују следеће кораке.

- Употребићемо и друге методе притиска на произвођаче, као што су испитивања квалитета производа, састојака стварне тежине и друго. Такође, неопходно је да се држава, како је и прописано Законом о ценама, консултује са НОПС пре сваког повећања цена струје и других енергената. Најављено поскупљење бензина не би требало да изазове нов талас поскупљења. Ипак, очекујемо да ће то искористити само појединци - закључује Марковић.

 

„Курир" (21.03.2008.)