Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Јачање заштите потрошача у Србији

Позив на бојкотовање ("Глас јавности", 18.03.2008.)

Позив на бојкотовање хлеба, млека и меса...

Национална организација потрошача Србије позвала је јуче све потрошаче на десетодневни бојкот, односно на уздржавање од куповине производа и услуга због неконтролисаног раста цена. Та организација је препоручила грађанима да у предстојећих десет дана у најмањој могућој мери купују производе који су први поскупели у новом таласу раста цена.

„На тај начин би потрошачи изашли из незаштићеног, готово уцењеног положаја у коме се налазе, а произвођачи и велетрговци били би приморани да коригују цене према потражњи на тржишту, као и да своју добит смање на разумну тржишну меру", наведено је у саопштењу.

Председник НОПС-а Милић Марковић каже да је акција највише усмерена ка произвођачима хлеба, млека, меса и сухомеснатих производа, чије су цене највише скочиле. Марковић каже да је акција одмах наишла на одјек и да су се „телефони НОПС-а усијали" од позива заинтересованих грађана.

- Марже у Србији су највеће у Европи. Док су тамо зараде од 10 до 12 одсто, овде су марже од 30, па чак и до 300 процената. Очекујемо да ће позив на бојкот наићи на велику подршку становништва, али планирамо и друге акције у наредним данима. О свему овоме смо обавестили и Министарство трговине и услуга и они су се сложили са тиме да спроведемо бојкот - тврди Марковић.

Иако је набројао категорије произвођача који неоправдано дижу цене, Марковић није хтео да именује конкретне компаније, рекавши да ће то учинити ускоро, а да ће се у међувремену обратити Комисији за заштиту конкуренције, због тога што се, како каже, међу млекарама и млинарима праве договори о ценама.

Марковић истиче да би било добро када би у Србији бојкот наишао на одзив какав је слична акција имала у Хрватској, када се 27 одсто потрошача уздржало од куповине производа који им нису били апсолутно неопходни. Међутим, председник НОПС-а истиче да су организације потрошача у Србији тек у зачетку и да још немају такав утицај као у Немачкој на пример, у којој се редовно објављују листе лоших производа и у којој се произвођачи обавезно консултују са удружењима у вези са поскупљењима.

Велике марже произвођача довеле су до тога да потрошачка корпа буде празнија за 25 одсто, што значи да свака породица може да купи за четвртину мање основних животних намирница, истичу у НОПС-у.

 

"Глас јавности" (18.03.2008.)