Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Јачање заштите потрошача у Србији

Од данас потрошачки бојкот ("Б 92", "Блиц", 17.03.2008.)

Од данас потрошачки бојкот

Због најава поскупљења хлеба и меса, Национална организација потрошача Србије (НОПС) позива грађане на десетодневни бојкот, тј. "минималну куповину".

 

По угледу на Хрватску, Грчку и Италију где је бојкот потрошача постао уобичајен начин борбе противи високих цена, пре свега хране, у Србији ће од данас по први пут бити организован десетодневни бојкот као реакцију на талас поскупљења у Србији који је почео са струјом, путаринама и горивом.

Бојкот потрошача натерао је произвођаче у Италији да смање цене тестенина. У Грчкој је било и већих последица, па су произвођачи и продавци, пре него што су пристали да смање цене бацили око три тоне воћа и поврћа. Иза ових резултата стоји добра припрема за бојкот, што у Србији очигледно није случај. Грађани не само да не верују у успех акције, већ многи о њој нису ни обавештени.

После струје, горива, стигле су најаве поскупљења хлеба и меса које ће према неким проценама бити скупље за чак десет одсто. У НОПС-у кажу да је једина реакција на таква кретања бојкот производа.

"Наша порука није да прекину да купују те производе, већ чисто да не купују више него што им је потребно и да ту куповину сведу на минимум. Тих десетак дана свако може да се издржи да не купује хлеб који ће после да баца и слично", рекао је Зоран Бошњак из Националне организације потрошача Србије.

Уредник часописа Банкар Милан Ћулибрк каже да донекле реалне цене можемо да очекујемо тек када се наше тржиште отвори за све произвођаче.

"Снага удружења наших асоцијација потрошача не може да се мери са снагом сличних удружења у окружењу, а поготово у развијеним земљама ЕУ, где произвођачи добро размисле пре него што се одлуче на поскупљење. Овде није редак случај да нешто поскупи за чак 20, 30 одсто, што је тешко економски", каже Ћулибрк.

У НОПС-у сматрају да ће овај десетодневни бојкот имати неке ефекте. Они верују да ће произвођачи и продавци, чак и и ако не смање цене одмах, бар схватити да у будућности неће моћи самостално да одређују цене без обзира на потрошаче.

 

"Б 92", "Блиц" (17.03.2008.)