30. 04. 2024.

 

Спајањем холандског "Ахолда" и белгијског "Делеза" у једну компанију рођен је нови трговински гигант. Холанђани су за око 9,8 милијарди евра постали већински власници. Процењује се да ће новооснована компанија само на тржиштима Америке и земаља Бенелукса годишње приходовати више од 54 милијарде евра. По тржишном уделу биће пети у Америци и четврти у Европи.

Испред седишта београдске централе застава нове компаније "Ахолд–Делез". Других промена за сада нема. Потрошачи купују, запослени раде. У дирекцији кажу да "Темпо", "Макси" и "Шоп енд гоу" остају. Компанија наставља да запошљава и улаже у српско тржиште. Од 2011. сваке године инвестирали су око 50 милиона евра.

"Желимо да надмашимо очекивања наших потрошача. Имамо локалну стратегију формирања цена. На овом тржишту желимо да производи буду доступни, да повећамо ефикасност, направимо уштеде у трошковима и тако утичемо на цене", каже Џон Кирицис, генерални директор компаније "Делез Србија".

Досадашња очекивања потрошача у Србији су изневерена, кажу у потрошачким организацијама.

"Сва очекивања која су потрошачи у Србији имали – да ће доласком нових трговинских ланаца бити боље за нас, да ћемо имати јефтинију и квалитетнију робу – то се није остварило. Верујем да спајање ове две компаније може нешто донети као бољитак, али првенствено мислим да је то борба за ново тржиште, пошто на тржиште Србије долази и ‘Лидл’ са својим трговачким робним маркама и верујем да та озбиљна конкуренција нешто може поправити", каже Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије.

Актуелна дешавања у трговини стручњаци објашњавају као концентрацију моћи и ново позиционирање у борби за ценовно осетљиве купце.

"У питању је рат различитих продајних формата, односно профила објеката око истих купаца, на разичитој основи. У питању је одговор на све озбиљније захтеве купаца у домену цена, услуга, у домену квалитета малопродаје што чини актуелност и будућност конкуренције", каже Зоран Богетић са Економског факултета у Београду.

Упућени очекују нагло јачање приватних робних марака. У досадашњој понуди компаније "Делез Србија" било је 75 одсто домаћих производа.

"Ово спајање свакако ће допринети да српска привреда има већу ефикасност у будућности, да практично потрошачи имају могућност бољег избора и већи асортиман производа. На крају крајева то ће допринети и доласку других трговинских ланаца, а већа конкуренција ће допринети и снижавању цена", каже Весна Ковач, државни секретар у Министарству трговине.

"Ахолд–Делез" је један од десет водећих трговинских ланаца у свету. Има више од 6.600 продајних објеката и око 380.000 запослених. Послује у Америци, Европској унији, југоисточној Европи. Поред Србије, у региону у Руминији и Грчкој.

Извор: РТС

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS