17. 05. 2024.

 

Подстакнути статистиком да чак 32 милиона Американаца сваки дан купује у великим супермаркетима, новинари "Бизнис инсајдера" су направили видео снимак у ком су обухватили најчешће трикове којима се служе власници великих трговинских ланаца како би процес куповине учинили што дужим, пријатнијим за купце, а самим тим и исплативијим за њих саме.

Иако из разних друштава за заштиту потрошача широм света већ годинама апелују на купце да, уколико желе да уштеде новац, не подлегну притиску и одлазе у непланиране куповине, реалност је другачија.

Свима нам се макар једном у животу догодио тренутак тужне самоспознаје на каси када из корпе вадимо одабране артикле и запитамо се "Да ли ми ово стварно треба?".

Ако желите да предупредите овакву ситуацију, ево савета "Бизнис инсајдера" на шта би требало да обратите пажњу:

Чуло мириса

Колико сте пута ушетали у пекару јер вас је привукао мирис свежег пецива?

Трговци ће покушати да вам нападну чула и покушају да вас убеде да им оставите свој новац, а прво ће напасти чуло мириса. Познат вам је онај мирис свежег хлеба? Колико год опојни ти мириси били, постаните свесни тога да постоји велика могућност да неко манипулише вашим чулима и покушава да вас натера да купите нешто што вам заправо не треба.

Покушајте да не одлазите у куповину гладни, можда ћете тако лакше успети да се исконтролишете.

Распоред рафова

Рафови су у већини супермаркета постављени тако да вас наводе да их све обиђете.

Још једна ствар која никако није случајна је распоред рафова. Истраживања су показала да су људи "програмирани" да шетају између рафова попут лабораторијских мишева у лавиринту. Трговци се труде да рафови међусобно буду паралелни и да се свуда одрже прави углови како бисте се лакше кретали кроз радњу.

А, ако се лакше крећете кроз радњу, боравак у њој ће вам бити пријатнији и са неког од рафова ће вас привући неки производ који нисте планирали да купите.

Распоред артикала на полицама

Далеко од очију – далеко од новчаника? фото:

Вероватно већ напамет знате на којој се висини налази неки слаткиш који купујете често у продавници која вам је најближа. Ни то није случајно.

Основно правило ког се придржавају трговци је аналогија "еyе левел – буy левел", коју бисмо могли слободно да преведемо као "далеко од очију – далеко од новчаника".

Најчешће се јефтиније намирнице у већим паковањима налазе при дну полице, здрави производи се налазе на највишој полици, док су оне најскупље поређане у висини очију. Трговци ово правило примењују и на децу, па су тако слаткиши и остале ствари које би могле да се допадну вашој деци углавном прилагођене њиховој висини.

Најважније намирнице су далеко од улаза

Да бисте дошли до онога што вам је заиста неопходно, морате прво да прошетате кроз читаву радњу.

Да су хлеб, јаја, месо и млеко ближе улазу, вероватно не бисте провели пуно времена у супермаркету. Штедљивији (или сиромашнији) купци би ушли, купили оно што им је неопходно и пошли на касу.

Међутим, ствари у пракси стоје другачије. Најчешће морате да прошетате скроз до другог краја радње и да тек тамо купите оно што вам је неопходно. Намера трговаца је очигледна – док ходате до онога што вам је потребно, пажњу ће вам још једном привући неки од шарених, скупих производа.

У неким радњама је пракса таква да су, рецимо, јаја и млеко у супротним угловима објекта, па сте тако приморани да додатно продужите свој боравак у супермаркету.

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS