27. 04. 2024.

 

У свим великим продајним ланцима у Србији скоро 15 одсто робе чине сопствене трговачке робне марке. Ови производи јефтинији за трећину од брендираних.

Празан новчаник одређује који ће се производи наћи на рафовима, а у Србији због ниског животног стандарда цена је главни оријентир за већину купаца. Трговци све чешће нуде сопствене робне марке, чије учешће расте, нарочито у понуди великих супермаркета, јер су такви производи и до 30 одсто јефтинији од брендираних.

Финансијска криза била је, како истичу у агенцији ГФК, окидач, после којег су се потрошачи окренули приватним робним маркама. Очигледно, беспарица мења потрошачке навике, па се многи већ сада окрећу јефтинијим артиклима. Извештаји показују да удео робе са потписом трговаца у промету вртоглаво расте, а прогнозе су да ће се та тенденција наставити.

– Потрошачи се на разне начине труде да прохтеве уклопе у кућни буџет, а куповина јефтинијих намирница један је од начина да се уштеди – наглашава Петар Богосављевић, председник Покрета за заштиту потрошача. – Повећано присуство на тржишту робе под трговачким робним маркама није последица само сиромаштва, већ и интереса трговаца да произведу и ставе у промет што јефтинију робу, да би максимирали своје профите. Беспарица и пад стандарда користе се како би се умањила одговорност трговаца за осциловање квалитета и често оправдане примедбе потрошача на робу трговачких робних марки, која је врло исплатив посао за трговце.

Зависно од трговинског ланца, од укупног броја артикала који су у понуди, око 10 до 15 одсто чине производи приватних робних марки. Трговачке робне марке највише су заступљене у конзервама, смрзнутом програму, млечном асортиману, месној преради, основним животним намирницама, преради воћа и поврћа. Од непрехрамбених производа најзаступљенија је папирна галантерија.

– Са учешћем у укупној продаји наше робне марке заступљене су око 10 одсто, док је у неким категоријама ово учешће и знатно веће, а као пример наводимо категорију папирне галантерије, млечни и "беби" програм – каже за "Новости" Оливера Ћирковић, маркетинг менаџер "Универекспорта".

У понуди трговачка марка "Меркатор" тренутно има око 1.300 артикала и покрива категорије основних прехрамбених производа, сухомеснатих и млечних производа, кондитора, пића, пелена, кућне хемије, неге тела, производа за кућу.

– За "Меркатор" ради око 80 домаћих произвођача, међу којима су "Банини", "Беохемија", "Фудленд", ИТМ, "Мегле", "Млекопродукт", "Неопланта", "Топико" – истичу у том трговниском ланцу. – У оквиру своје трговачке марке развили смо различите линије и то средњу "Меркатор" линију "мy бодy", а у оквиру те линије и подлиније "ацтиве лифе", "минуте" и "цомфорт".

Приватне трговачке робне марке нуде и други трговински ланци који послују на тржишту Србије, као што су "Делез", "Веро", "Идеа", "Дис" и други, а још већа конкуренција у Србији очекује се доласком "Лидла", који је познат по повољним ценама производа приватних робних марки.

Извор: Вечерње новости

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS