27. 04. 2024.

 

Родитељи у Србији за играчке морају да издвоје много више новца, него маме и тате у ЕУ. Поједини увозници тврде да су марже до 30 одсто. У ресорном министарству, међутим, кажу да су марже чак 100 одсто. Већа конкуренција могла би да промени постојећу ситуацију, поручују стручњаци.

Играчке у Србији су скупље него у било којој земљи западне Европе, а у Хрватској су и пре уласка у Европску унију цене биле повољније него код нас.

Српско тржиште играчака је затворено и мали број привредника зарађује велики новац, тврди уредница родитељског интернет-портала "Бебац" Сања Грандић.

"С друге стране, имамо проблем да управо та цена играчака натера родитеље да оду у неку мање квалитетну продавницу, на пример кинеску, где ће купити играчке које нису безбедне за децу", објашњава Грандићева.

У једној од највећих компанија која продаје увозне популарне играчке кажу да за високе цене код њих има оправдања.

Тврде да, поред царине од 10 одсто, високих набавних цена које важе само за Србију, трошкова дозвола, закупа локала и магацина – марже нису велике.

Директорка Маркетинга фирме за увоз и продају играчака Ивана Пећић каже да се марже крећу од 20 до 30 одсто.

"Није у питању маржа која иде 100 посто и о неким великим зарадама трговаца, ту се ради о некој нормалној заради које трговачке куће морају да остваре да би покрили заиста високе трошкове", каже Пећићева.

Ипак, државни секретар у Министарству спољне и унутрашње трговине и телекомуникација Драгован Милићевић, тврди да те бројке нису реалне, наводећи да је анализом података највећих дистрибутера и продаваца играчака у земљи закључио да су те марже далеко веће.

"Разлика између набавне вредности и прихода од продаје је отприлике један према два, односно дупло већи су приходи него што је набавна вредност робе, што ће рећи да је маржа практично 100 посто", прецизира Милићевић.

Иако већина фирми није желела да одговори на питање колике су им марже, подаци Агенције за привредне регистре показују да слично послују и други дистрибутери играчака.

Стручњаци кажу да постојећу ситуацију може да промени само већа конкуренција и долазак нових компанија, јер држава по закону не може да утиче на формирање цене.

То доказује чињеница да исте играчке код различитих увозника на тржишту исто коштају, што према речима председника УО Националне организације потрошача Србије Горана Паповића, оставља сумњу да је реч о договору увозника.

"Комисија за заштиту конкуренције, односно антимонополска комисија, има основа да реагује и ми ћемо врло брзо покренути то питање", каже Паповић.

Занимљиво је да ћете играчку из иностранства коју поручите путем интернета платити мање. На пример, коцке од 40 евра тако купљене коштале би нешто више од 50, а не 70 евра, колика је цена у српским продавницама.

Извор: РТС

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS