29. 04. 2024.

 

Обмане потрошача широко су распрострањене у Србији као и на другим тржиштима. Учесници скупа који је организован у оквиру пројекта Јачање заштите потрошача у Србији закључили су да ће након усвајања новог закона потрошачи моћи да рачунају на бржу и бољу заштиту.

Обмане потрошача широко су распрострањене у Србији као и на другим тржиштима. Уклањање нетачних ознака да вода ублажава срчане сметње и забрана произвођачу сока који је кршио прописе да на паковање постави ознаку да је квалитет потврдила Национална органзиација потрошача Србије неки су од обмана које су удружења потрошача успела да отклоне. Општи утисак је ипак да заштита потрошача у Србији није довољно брза и доследна. То би могло да се промени након што на снагу ступи нови закон, чији нацрт предвиђа ефикасна решења која се примењују у ЕУ, кажу у НОПС-у. На семинару о непоштеној пракси трговаца италијански стручњак за питања потрошача Филипо Гаљарди препоручио је колегама у Србији да пронађу решења која ће омогућити брзу реакцију на жалбе потрошача. Појединачне жалбе су, како је навео, од великог значаја за потрошаче, а за компаније могу бити само кап воде у океану.

Учесници скупа који је организован у оквиру пројекта Јачање заштите потрошача у Србији закључили су да ће након усвајања новог закона потрошачи моћи да рачунају на бржу и бољу заштиту.

Председник Националне организације потрошача Србије (НОПС) Горан Паповић посебно је за ЕурАктив истакао да је нацртом предвиђено да се организације потрошача финансирају од наплаћених казни за непоштене пословне праксе и нефер уговоре, као и да ће моћи да покрену колективне тужбе за заштиту потрошача.

"Нови закон ће, као што смо инсистирали, предвидети могућност колективне заштите потрошача, односно колективне тужбе, као и казни за неправичне уговорне одредбе и непоштену трговинску праксу", казао је Паповић.

Оценио је да је највише таквих прекршаја у области јавних комуналних предузећа, уз напомену да су ту и казне највише, што би требало да омогући да организације потрошача од тих казни финансирају свој рад, укључујући колективне тужбе и таксе за процедуре.

"Поздрављамо допуне и измене закона, све је урађено на нивоу ЕУ и европских стандарда и верујемо да ће организације потрошача у наредном периоду озбиљније и много више пружити када је у питању пуна заштита потршача и да ће се потрошачи напокон осећати заштићеним", навео је он.

Експерт пројекта Матеја Ђуровић рекао је да је најновијим нацртом закона о заштити потрошача предвиђено да удружења потрошача покрећу поступцке за заштиту колективних интереса порошача и да је веома важно да ти поступци буду брзи јер су иначе штете јако велике. Поред тога, сектор за заштиту потрошача у Министарству трговине ће моћи да доноси управне мере.

Италијанскa успешна прича

На скупу је италијански стручњак за права потрошача Андреа Филипо Гаљарди изнео искуства своје земље, а учесници су његово излагање оценили као веома релевантан за Србију. Наиме, и Италија има извесних проблема у организацији правосуђа, али је уз примену европских прописа успостављен веома ефикасан систем заштите потрошача.

Гаљарди је препоручио Србији да уведе систем брзог решавања жалби и оценио да је то можда област у којој је чак можда значајније да реакција буде брза него без изузетка исправна.

"То је јако важно јер за трговца појединачни случајеви, који су за потрошаче важни, представљају тек кап воде у океану", рекао је он.

Навео је систем који спроводи италијанска агенција за заштиту потрошача ИЦА као вема ефикасан. Ова организација, како је навео, има бесплатан телефон за жалбе потрошача у којој раде стручњаци који могу да дају права упутствс потрошачима у погледу потребних докумената, али и да изрекну привремене мере.

"Уколико мисле да је заиста озбиљна ситуација, могу чак да изрекну оривремену забрану предузећу у року од једне недеље, некад чак и без мишљења друге стране", навео је он.

Међутим, како је истакао, није реч о организацији која је пристрасна према потрошачима. Напротив, експерти ове организације веома добро познају начин функционисања пословног сектора и наклоњени су предузећима. То показује и њихов добар резултат, јер је од 90% случајева који су након одлуке ИЦА изнети на суд решено у складу са одлуком те агеније.

"Они случајеве реше у просеку, по мом искуству, за четири месеца", рекао је он.

Распон казне коју може да изрекне ИЦА је од 5.000 до 500.000 евра, казао је Гаљарди, додајући да је организација само два пута изрекла максималне казне, телефонској компанији Водафон и оператеру за струју.

Као значајан механизам за решавање проблема потрошача италијански стручњак је навео и колективне тужбе у којима потрошаче заступају удружења потрошача. Удружења, наиме, у Италији не могу сама на основу својих информација да покрећу тужбе, али им је недавно призната могућношт да у колективним тужбама заступају потрошаче.

Такав механизам се показао ефикасним у разноврсним случајевима. Као један од посебно значајних, навео је пример линије производа прехрамбене компаније Барила. Ива фирма је покенула производну линију "еликсир" са порукама о томе да производи утичу на здравље, успоравају стартење и остало. Као исход процеса, који је водило удружење потрошача пред ИЦА, ова линија је укинута. ИЦА је, како је истакао, ефикасна у заштити потрошача у разноврсним слчајевима, међу којима су до сада били и превара у вези са божићним квизом, и нетранспарентна цена услуге за телефонске именика, али и уклањање препрека за преношење хипотекраних кредита из банке у банку.

Бројни изазови у Србији

Семинар који је одржан у оквиру пројекта Јачање заштите потрошача у Србији и окупио је стручњаке из Србије и ЕУ и представника организација потрошача, тржишних инспекција, Народне банке Србије, правосуђа и других заинтересованих страна био је и прилика да се дискутује о изазовима који су пред Србијом.

Учесници су указали да много прекршаја има у односима са комуналним предузећима, а од нових прописа очекују да омогуће смањење броја тих прекршаја.

Поред тога, указали су и на преваре у домену воћних сокова. Представници удружења потрошача подсетиили су да су испитивањем квалитета више пута показали да део произвођача сокова не поштује одредбе о минималном садржају воћа у соку. Један од произвођача који нису поштовали прописе за неке од својих сокова је, како су истакли, желео да у намери да привуче потрошаче на паковање стави ознаку НОПС-а, али су их у томе спречили.

Поред тога, у овој организацији истичу да додатан изазов представља недавна промена правилника о означавању хране. Усклађивањем са ЕУ одобрено је постављање слике воћа и на напитке, а не само на воћне сокове и нектар. Потрошачи, који су навикли да слике воћа стоје само на соковима, сада могу бити доведени и у заблуду па је потребно додатно обавештавање да се то не би догодило.

Указано је и на друге преваре које су забележене на нашем тржишту – од неоснованих навода да минерална вода благотворно утиче на срце до ознака да је производ шампион сајма на којем је заправо наступио као једини производ у тој категорији… У непоштене праксе на које су указали спадају и друге појаве распрострањене на тржишту, попут такозваних попуста који омогуће "уштеде" од 5 динара и рекламирања производа којих у продавници никад нема само да би се привукли потрошачи.

Извор: ЕурАктив

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS