29. 04. 2024.

 

Слика воћа на амбалажи више није гарант да сок садржи висок проценат воћног садржаја као што је до сада било – Великим произвођачима следи нова борба са нелојалном конкуренцијом.

Нови Правилник о декларисању хране унео је доста новина али и забуна на тржишту. Једна од промена јесте и могућност да сви произвођачи сокова и безалкохолних напитака на амбалажи могу да истичу примамљиве слике воћа чак и када је удео воћа у производу изузетно низак. До сада су на овај начин могли да се рекламирају само воћни сокови и нектари, као најквалитетнији у овој категорији производа.

Чим је почетком октобра правилник ступио на снагу, произвођачи сокова лошијег квалитета искористили су прилику да промене амбалажу и учине је примамљивијом за купце. За неке од њих ово је идеални тренутак и да се ослободе лошег имиџа који су стекли у свим досадашњим анализама квалитета сокова. Уђете ли у било који већи супермаркет изненадићете се колико сада паковања сокова личе једни на друге. Једини начин да знате шта купујете јесте да обавезно прочитате декларацију, јер ни цена више није гарант квалитета. Кључно је информисати се о проценту воћа у производу.

На овај проблем скренула је недавно пажњу и Национална организација потрошача Србије ( НОПС).

– Скрећемо пажњу свим потрошачима да пажљиво читају декларације приликом куповине и да не допусте да их старе навике доведу у заблуду и погрешну куповину. Слика воћа на паковању више није гаранција високог воћног садржаја – наводи се у саопштењу НОПС-а.

У компанији „Нектар”, која годишње преради више од 100.000 тона разних сировина – воћа и парадајза, не поздрављају доношење овакве врсте правилника и сматрају да ће он довести у одређеној мери до збуњивања потрошача, као и да ће потрошња сокова да се већим делом пресели у категорију са мањим воћним садржајем.

– У прилог томе говори чињеница да и у ЕУ постоје озбиљне иницијативе да се овај правилник промени. „Нектар” ће стандардно својим потрошачима нудити висок квалитет производа, али сматрамо да ће овај правилник свакако у почетку довести до одређене забуне код потрошача. Зато препоручујемо да се потрошачи окрену провереним производима и да свакако читају декларације – каже Чедо Прашка, генерални директор компаније „Нектар”.

Др Даница Зарић, директор ИХИС нутриционизма, која се активно бави овом проблематиком, објашњава да су промене заиста значајне и да купци сада, више него икада, треба да читају декларације. Међутим, каже, произвођачи сада у напитак могу да додају и свега 0,0001 проценат воћа, а да на паковање истакну сочну зелену примамљиву јабуку.

– Али ако купац види да на таквом напитку има 0,0001 одсто концентрисаног сока јабуке, а да за исти новац може да купити сок са јабуком другог произвођача са знатно већим процентом воћа, онда морамо рећи да је потрошач информисан и да му се добрим означавањем производа даје могућност избора – каже др Зарић.

При куповини, саветује, важно је да упореде сличне производе, њихов састав, проценте воћа, шећера и бирају најквалитетнији. Ако је реч о мешавини сокова, на пример, брескве и јабуке, и ако је слика брескве уочљивија на паковању, онда би и на декларацији морало да пише да је брескве у соку више него јабуке, каже наша саговорница. Она сматра да уколико се произвођачи буду придржавали правилника нико неће бити оштећен. Потрошачи ће имати јасну информација о квалитету производа, без обмањујућих података, а произвођачи могућност да на леп начин истакну квалитет свог производа у односу на конкуренцију.

– Произвођач мора да схвати да је декларација начин да купца информише, а не простор који се нужно мора испунити због законских обавеза – каже директор ИХИС нутриционизма.

И недавно истраживање квалитета ових производа на нашем тржишту које је спровео НОПС, показало је да постоје неправилности на тржишту и да поједини произвођачи доводе у заблуду купце.

– То показује да тржиште сокова треба да буде уређеније, од чега ће првенствено потрошачи имати користи. Тврдили смо да претходни правилник треба да се измени и усклади са регулативом ЕУ и донесе више прецизности за све учеснике на тржишту. Зато у овом тренутку можемо да нови правилник доноси значајна побољшања, али се проблем регулативе у Србији генерално огледа у неефикасном спровођењу. Зато нам једино остаје да се надамо да ће надлежне инспекцијске службе у наредном периоду бити упорне у спровођењу новог правилника – каже Рамон Вајдингер, генерални директор компаније „Кока Кола Хеленик”, у чијем саставу послује „Фреш енд ко” фабрика сокова. Оно што, каже, недостаје то је додатно тумачење Министарства пољопривреде о датуму почетка примене новог прописа, што у овом тренутку није јасно у потпуности. Што се тиче амбалаже и информисања потрошача у Хеленику сматрају да је ова регулатива у складу са ЕУ и да су такве декларације на амбалажи уобичајене за све чланице ЕУ.

– Сваки произвођач је у обавези да правилно информише купца о свом производу и да купци имају право да доносе одлуке на основу доступних информација. Постоје неке компаније које не поштују стандарде и ми сматрамо да надлежне инспекцијске службе треба да предузму одговарајуће кораке како би спречиле ову врсту понашања на тржишту у будућности – каже Вајдингер.

Правилник усклађен са европским

Нови правилник о декларисању усаглашен је европском регулативом. Односи се, пре свега, на обавезу нутритивног декларисања, усклађеност дневних уноса витамина и минерала са европским прописима, навођење хемијског извора додатих витамина и минерала у списку састојака, величину слова… Ту је и нови изглед нутритивних табела и обавеза произвођача да истакну велики број упозорења на амбалажи. Рецимо, да производи садрже – кофеин, биљне стероле (супстанце које ометају апсорпцију холестерола из хране у организму)…

– Правилник обезбеђује бољу заштиту потрошача, јер добијају исправну, јасну и читљиву декларацију. Тако ће српски производи бити потпуно усклађени са ЕУ производима – објашњава Даница Зарић, директорка ИХИС нутриционизма.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS