03. 05. 2024.

 

Трговац убудуће неће моћи да понуди поправку купцу који му у року од шест месеци врати неку робу као неисправну или покварену, као што је то најчешће до сада била пракса. То је једна од новина предвиђена нацртом закона о заштити потрошача који је тренутно на јавној расправи.



Потрошачи би осим овога имали још неке конкретне користи, попут забране дискриминације, као и пружања могућности потрошачу да присуствује провери утврђивања несаобразности робе, али и обавезивања трговца да води књигу рекламација. Осим тога, рок за одговор на рекламацију требало би да буде скраћен са 15 на осам дана.

Председник Националне асоцијације за заштиту потрошача Горан Паповић каже за Данас да је нацрт новог закона добар у оном делу који се тиче заштите потрошача у смислу приговора, рекламација, решавања спорова, али да је део о јачању институционалног оквира недовољно јасан, односно недефинисан. „У закону не сме да буде ништа што се подразумева, све мора да буде јасно дефинисано и закон мора да буде примењив. То је наш основни захтев“, напомиње Паповић. Управо ово о чему Паповић говори налази се у оном делу нацрта у ком су, између осталог, дефинисани циљеви попут јачања државног институционалног оквира политике заштите потрошача, успостављања делотворнијег механизма за спровођење Закона, оснаживања удружења потрошача, усклађивања домаћих прописа са потрошачким правом ЕУ.

Паповић сматра да је управо то недовољно конкретно формулисање, на пример, улоге потрошачких удружења нешто што би новим законом требало боље регулисати. „Регулисано је шта треба, али не и како то постићи, на који начин“, истиче Паповић, напомињући да би расправа зато требало да траје дуже него што је предвиђено, док се не реши све што је спорно.

Једна од „недовољно јасних“ новина јесте и оснивање Центра за решавање потрошачких спорова, који има за циљ управо „јачање институционалног оквира“. Надлежности Центра односиле би се на праћење тржишта, пријем, евидентирање и решавање приговора потрошача као и управљање Националним регистром потрошачких приговора, решавање потрошачких спорова вансудским путем, покретање поступака за заштиту колективних интереса. Убудуће, између осталог, трговац ће бити у обавези да испоручи робу и преда документа која се на њу односе у максималном року од 30 дана уколико није другачије договорено, уводи се обавеза предаје гарантног листа потрошачу у писаном облику, а новим законом би требало да буде проширен и обим казнених одредаба.

 

Обавеза

Трговац је је обавезан да уз продату робу потрошачу преда пратећу документацију – декларацију, упутство за употребу, упутство за монтажу, а код продаје техничке робе и списак овлашћених сервисера.

Извор: Данас

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS