03. 05. 2024.

 

Влада Србије повећаће ПДВ на хлеб, млеко, месо, комуналне услуге… са 8 на 10 одсто, док ће на “неегзистенцијалне производе”, попут компјутерске опреме, ПДВ бити повећан са 8 на чак 20 одсто. Колико ће због повећања пореза поскупети најосновније намирнице видећемо наредних дана, али удружења потрошача и послодаваца оцењују да ће додатно бити угрожен стандард ионако осиромашених грађана, као и да ће порасти сива економија.


Према рачуници министра Лазара Крстића просечна потрошачка корпа од 65.000 због већег ПДВ-а биће скупља за 450 динара, а држава од ове мере очекује додатни приход од 200 милиона евра. Међутим, председник Центра за заштиту потрошача Вера Вида каже да ће поскупљења бити много већа.

– Поскупеће хлеб, млеко, млечни производи, месо, прерађевине, јаја, мед, воће, поврће, брашно, житарице, уље, масти и друго. Влада рачуна да ће потрошачка корпа поскупети за 450 динара, али верујем да ће она бити и скупља, што ће бити додатно оптерећење за грађане – каже Вера Вида.

Она истиче да ће ова мера натерати грађане да све више хране купује на бувљим пијацама на којима су цене ниже и до 30 одсто него у продавницама.

– Сигурни смо да су те мере добре за Владу и попуњавање буџета, али за потрошаче нису и биће додатни удар на њихов новчаник и кућни буџет – рекла је Вида.

Директор Уније послодаваца Драгољуб Рајић упозорио је да ће повећање ПДВ-а изазвати додатни пад промета у продавницама.

– Подсећам да је претходно повећање ПДВ са 18 на 20 одсто довело до додатног пада продаје од четири одсто – каже Рајић.

Економисти су подељени. Једни сматрају да ће повећање ПДВ додатно угрозити најсиромашније делове становништва, док други верују да повећање ПДВ не значи и да ће одмах доћи до поскупљења најосновнијих намирница. Бошко Мијатовић каже да ће после повећања ниже пореске стопе ПДВ поскупети све ствари које спадају у ту групу, храна, комуналије, рачунари.

– Ову мера неће битно погодити оне бољестојеће грађане, али сиромашнији, којима је храна већа ставка у буџету, могу да очекују погоршање животног стандарда – каже Мијатовић.

С друге стране, Стипе Ловрета сматра да повећање ПДВ није велико повећање и да не би требало битније да се одрази на цене.

– Трговци не би требало да аутоматски та два одсто пребацују на цену јер они морају да рачунају и на категорију становништва са најнижим примањима. Ако дође до пораста цена, тиме се и категорије становништва са најнижим примањима укључују у овај процес свеобухватне штедње – каже Ловрета.

Оливера Ћирковић из “Универекспорта” каже да ће повећање ПДВ за два одсто подићи цену производа искључиво за толики проценат.


Млеко
Слободан Петровић, "Салфорд"
"Имлек" неће подићи цене према трговцу, али хоће трговац према потрошачима. Грађани ће практично млеко и млечне производе плаћати скупље за два процента. Истовремено треба очекивати и пад промента. Промет млека и млечних производа већ је пао за шест процената.

Уље
Зоран Митровић, "Викторија група"
Повећање ПДВ сигурно ће бити предмет будућих калкулација у "Викторија групи". Истовремено је јасно да свако оптерећење цене нашег производа значи и већу цену за потрошаче.

Продавнице
Момир Лазић, "Вишњица дућани"
Промет у радњама већ је опао, а повећање ниже стопе ПДВ утицаће на незнатно смањење потрошње. Грађани и овако купују намирнице дан за дан.

Хлеб
Братислав Вукадиновић, "Уније пекара"
Максимална цена основне врсте хлеба у малопродаји је 46 динара и то је једини хлеб опорезован нижом стопом. Ако се повећа ПДВ, хлеб ће поскупети мање од динар. Свако повећање пореза иде преко леђа потрошача.

Књиге
Гојко Божовић, "Архипелаг"
Разумем драматичну економску ситуацију, али ипак је тешко схватити да се повећава ПДВ на основне животне садржаје у које спадају и књиге. Повећање ПДВ значи и да ће бити повећана коначна цена за купце.

Компјутери
Веселин Јевросимовић, "Комтрејд група"
Рачунари и опрема ће поскупети за повећан износ ПДВ-а, а повећање ће на кратко додатно успорити продају. Очекујем да ће се то брзо нормализовати. Привреда ће подржати ту меру, јер није реч о хиру већ захтеву ММФ.

Извор: Блиц

 

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS