02. 05. 2024.

 

Уместо у ресторанима, продавци промоције све чешће организују у просторијама своје фирме јер у том случају купац не може да се предомисли и врати назад оно што је пазарио.

Поједини трговци који организују такозване бесплатне вечере и промоције на којима потом гостима продају неку робу имају нову тактику. Уместо у ресторанима, све чешће их организују у просторијама своје фирме. Разлог је потпуно једноставан – права потрошача су у том случају другачија, односно купац не може да се предомисли и да врати назад оно што је пазарио на најчешће агресивној промоцији.

Наиме, нашој редакцији се јавила читатељка која је на једној таквој промоцији купила посуђе, које је коштало неколико стотина евра. Када је чула да по закону има права да се предомисли, врати робу и добије новац назад, одлучила је да то уради.

– Али, трговац ми је рекао да на то немам права, јер промоција није била у ресторану, већ у његовој фирми. Та фирма није продавница. Имам ли права добијем свој новац назад – питала нас је.

Нажалост, надлежни за ову читатељку и све са сличним проблемом немају добрих вести. Тачно је да се промоције које се организују у ресторанима сматрају продајом ван пословних просторија и да купац тада има права да се предомисли. Али, када их организује у својим пословним просторијама, купац то право нема, односно све зависи од добре воље трговца.

– Куповина производа на промоцијама, вечерама и у ресторанима је продаја изван пословних просторија трговца и посебно је регулисана.

Трговац је тада, између осталог, у обавези да обавести потрошача и о праву на једнострани раскид уговора. Ово значи да потрошач има право да се предомисли и да врати купљену робу чак и уколико она нема недостатак. То право потрошач може да искористи у року од 14 дана од дана потписивања поруџбенице. Свака страна у том случају враћа оно што је примила, потрошач враћа робу, а трговац новац, али потрошач сноси трошкове транспорта – саветују у Сектору за заштиту потрошача Министарства спољне и унутрашње трговине.

Што се тиче промоција које се организују у просторијама фирме, у Министарству трговине кажу да би купци требало да знају да „пословне просторије подразумевају непокретне и покретне продајне објекте, укључујући сезонске продајне објекте у којима трговац трајно обавља своју делатност, као и продајне и сајамске штандове на којима трговац трајно или привремено обавља своју делатност”.

–Одредбе Закона које регулишу продају изван пословних просторија не примењују се у ситуацији када трговац и потрошач закључују уговор о продаји у пословним просторијама трговца – закључују у министарству.

Ипак, када потрошач жели да одустане од куповине, постоји неколико ствари које би требало да зна.

– Када потрошач једнострано раскине уговор, трговац је дужан да му врати износ новца који је дао и то најкасније у року од 30 дана од дана пријема изјаве о једностраном раскиду уговора – наводе у Сектору за заштиту потрошача, додајући да уколико настане проблем, купац се обраћа удружењима за заштиту потрошача која ће настојати да посредују и издејствују позитиван исход.

– Уколико то није могуће, потрошачу остаје могућност вансудског решавања потрошачког проблема или покретање поступка пред надлежним судом. Ово је процедура уобичајена за Европу и околне земље, која подразумева немешање државе и тиме не нарушава односе између учесника на тржишту – закључују у министарству.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS