03. 05. 2024.

 

ЕУ – Гарантује се свеобухватна заштита потрошачима који врше резервацију путовања за годишњи одмор која, на пример, укључује комбинације авионских летова, хотела, или изнајмљивања возила.

Са почетком летње сезоне годишњих одмора, Европска комисија предузела је акцију у циљу побољшања заштите туриста путем модернизације правила ЕУ у сегменту туристичких пакет аранжмана.

Директива ЕУ о туристичким пакет аранжманима из 1990. године послужила је као основа за заштиту која је понуђена туристима из ЕУ. Она гарантује свеобухватну заштиту потрошачима који врше резервацију путовања за годишњи одмор која, на пример, укључује комбинације авионских летова, хотела, или изнајмљивања возила. Заштита укључује право да се добију све неопходне информације пре потписивања уговора, уз услов да је пружалац услуга одговоран за испуњење свих услуга у оквиру понуђеног пакет аранжмана као и репатријацију у случају да туристичка агенција оде у стечај.

Ова реформа представља одговор на фундаменталну трансформацију тржишта путовања: наиме, грађани преузимају све активнију улогу у прилагођавању путовања својим специфичним потребама користећи пре свега интернет ради креирања сопствених годишњих одмора у односу на већ готове понуде и пакет аранжмане који се нуде путем брошура туристичких компанија.

Данашња правила тешко је применити у ери интернета где потрошачи све више резервишу прилагођене пакете путем интернета (било од једног оператера или од њих неколико комерцијално повезаних) – што купце оставља у неизвесности да ли могу рачунати на заштиту и оператере када њихове обавезе нису баш најјасније дефинисане. И управо зато данашње ажурирање правила из 1990. заправо суштински представља транспоновање Директиве о пакет аранжманима у дигитално доба. То значи да ће додатних 120 милиона потрошача који купују ове прилагођене путне аранжмане такође бити заштићено овом директивом.

Реформа на даље унапређује заштиту потрошача путем повећања транспарентности и јачања заштите у случају да нешто пође непланираним путем. Компаније ће такође имати користи пошто Комисија брише застареле захтеве по питању информација као што је потреба да се поново штампају брошуре и старање да се национални планови заштите од стечаја признају и преко граница.

“Током деведесетих година већина Европљана бирала је већ готове аранжмане из брошура и резервисала их код својих локалних туристичких пословница,” подсетила је потпредседник Европске комисије и комесар за правосуђе Вивијан Рединг. “Још од тог периода европски закони помогли су милионима туриста да уживају у одморима без стреса. Времена су се, међутим, променила и ми морамо да ажурирамо правила како би одржали корак са тржиштем које се константно мења. ЕУ правила о пакет аранжманима морају одговарати дигиталној ери и подмиривати очекивања потрошача. Ми данас унапређујемо заштиту милиона потрошача који резервишу прилагођене туристичке аранжмане. ЕУ тиме пружа мрежу заштите и безбедности, као и спокој туристима уколико нешто пође у погрешном правцу.”

„Туризам представља важан замајац раста за нашу економију који данас покрива неких 1.8 милиона компанија и приближно 9.7 милиона радних места, док истовремено запошљава велики проценат младих људи”, изјавио је потпредседник Европске комисије и комесар за индустрију и предузетништво Антонио Тајани. „Уколико се туристи осећају безбедно приликом уплате и коришћења туристичких услуга у виду пакет аранжмана – на пример приликом резервације лета и организовања најма возила или смештаја, а све то код истог оператера – овај индустријски сегмент ће расти још даље и брже. Ово је главни циљ данашњег предлога: подршка свим врстама путних аранжмана, како електронским тако и путем туристичких оператера, уз истовремено обезбеђивање балансираних права за све путнике.”

Поред ширења већ постојеће заштите за прилагођене пакет аранжмане, реформа доноси и нове предности за потрошаче и компаније.

За купце традиционалних и прилагођених пакет аранжмана, предлог доноси:

  • строжију контролу скривених трошкова (уз ограничење 10% на повећање цене) и обавезу преношења попуста на клијента под једнаким условима
  • побољшана права на отказ: потрошачима ће бити понуђена већа флексибилност тако што ће бити у могућности да раскину уговор пре одласка плаћајући оператеру разумну накнаду. Такође ће бити у могућности да откажу уговор, без икакве накнаде, пре одласка у случају природних катастрофа, грађанских немира или сличних озбиљних ситуација на дестинацији која би имала утицаја на њихово путовање, и када, на пример, амбасаде издају негативно упозорење по питању одласка на одређену дестинацију.
  • транспарентније информације о одговорности: на обичном и разумљивом језику потрошачи ће моћи да буду информисани да је организатор путовања одговоран за правилно испуњење свих плаћених услуга – у односу на постојеће стање у оквиру ког национална правила по питању одговорне стране (оператер, продавац аранжмана или оба) доводе до ситуације где оператер и продавац аранжмана упућују потрошаче један на другога, док истовремено оба пружаоца услуга одбијају било какву одговорност.
  • ефикасније обештећење: поред умањења цена у случају када путни аранжман није обављен како је уговором дефинисано, потрошачи такође могу да траже накнаду за било какву ‘нематеријалну штету’ коју су претрпели, а нарочито у случају упропашћеног путовања.
  • јединствено место контакта уколико нешто пође непланираним путем: потрошачи ће бити у могућности да упуте замерке или захтеве за одштету директно продавцу аранжмана (путном агенту) код кога су купили свој аранжман.


За купце других прилагођених путних аранжмана, данашњи предлог доноси:

  • право да добију новац назад и буду репатрирани, по потреби, у случају да продавац, авио компанија или или било који други релевантни пружалац услуга оду у стечај док се налазе на годишњем одмору,
  • боље информације о томе ко је одговоран за испуњење сваке услуге.


За компаније данашњи предлог ће смањити бирократске препреке и трошкове прилагођавања:

  • стварањем једнаких услова пословања свим оператерима,
  • укидањем застарелих захтева за прештампавањем брошура, на тај начин штедећи оператерима и туристичким компанијама процењених 390 милиона евра годишње,
  • искључивањем прилагођених пословних путовања из Директиве, што би требало да доведе до уштеда у износу од 76 милиона евра годишње,
  • обезбеђивањем правила за целу територију ЕУ по питању информација, одговорности и међусобног признавања националних програма заштите од стечаја, чиме се омогућава прекогранична трговина.



За више информација
Европска комисија – директива о пакет аранжманима:
http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/travel/package/index_en.htm

Извор: Делегација Европске уније у Републици Србији

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS