Вести

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Јачање заштите потрошача у Србији

"ЦРНИ ПЕТАК" МАМАЦ ЗА НЕУПУЋЕНЕ

Трговци се, упркос неповољној епидемијској ситуацији, надају шопинг лудилу и овог "црног петка", који званично стиже 26. новембра. Многи су почели недељу дана раније са снижењима, али се иза бомбастично оглашених попуста, од 20 до 80 одсто, углавном крију вешти маркетиншки трикови.

Многи читаоци "Новости" пожалили су се нашој редакцији да их трговци буквално засипају слањем имејлова или промовисањем снижења путем друштвених мрежа. Међутим, када су отишли у продавницу, није било ни наведене робе нити стварног попуста. Како истичу, лажирано је и време трајања снижења и проценат.

Многи продавци само најављују попусте за 26. новембар, али крију колико процената ће износити. Ово су познате технике да се потрошачи намаме да дођу у радњу. Код нас снижења никада нису као у западним земљама и углавном су само привидна. Ове године је то посебно изражено, јер су због пандемије прекинути ланци снабдевања што је подигло цене производа, а трговци су остали са залихама непродате робе. Национална организација потрошача Србије (НОПС) саветује купце да пазаре онлајн како се не би излагали заражавању одласком у тржне центре и продајне објекте.

- На тај начин ће избећи гужве, а једна од најважнијих предности је да потрошач приликом електронске куповине има право да у року од 14 дана врати производ продавцу без било каквог образложења због чега то чини - истиче Марко Драгић из НОПС-а. - С друге стране, када купује у продавници, онда трговац нема законску обавезу да му замени производ ако је исправан, а потрошачу, рецимо, не одговара величина или боја. То је онда питање добре воље продавца.

Он упозорава потрошаче да онлајн куповину обављају само путем регистрованих платформи, јер само тако могу касније да остваре своја права, ако дође до неког проблема. Саветује купце да не наседају на лажна снижења. Ако је оглашен попуст, на пример, од 50 одсто, онда најмање једна петина робе у продавници мора да буде на том снижењу. Често се дешава да нема артикала за које је оглашен попуст. Такође, трговци намерно подижу цене одређени кратак период раније, а онда огласе снижење. Међутим, то купац тешко може да примети. Новосађанка Ивана Самарџија истиче да је "црни петак" мамац за неупућене.

- Мени је један познати модни бренд послао поруку путем "Вибера" да је роба на попусту "до 50 одсто" - објашњава Јовићева. - Када сам отишла, испоставило се да готово ништа није на снижењу, само неколико артикала је било минимално јефтиније. Њихов изговор је био да је разлог што имају нову колекцију.

Како у НОПС објашњавају, ово је веома вешт маркетиншки трик када трговац наведе да је попуст "до 50 одсто", јер то значи да може да буде и само један проценат. Ово је само начин да се купац наведе да дође у продавницу. Данијела Марковић из Београда каже нам да је буквално свакодневно "бомбардују" имејловима или путем друштвених мрежа оглашавајући наводна снижења.

- Као да ћу све добити џабе, стижу специјалне понуде наводно дизајниране само за мене - каже Марковићева. - Тако су ми телевизор, за који су навели да је коштао 150.000, понудили за 100.000 динара. Међутим, када сам упоредила исти модел у другим трговинским ланцима, испоставило се да је то његова редовна цена.

САМО Е-КУПОВИНА

Београђанка Сања Петровић истиче да никада не иде у куповину на "црни петак", јер код нас нема великих снижења као у западним земљама.

- Посебно сада, у време короне, не бих одлазила у гужву - наводи Петровићева. - Увек погледам сајтове и уколико нађем нешто повољно, купим електронским путем.

Јелена Стојановић каже да је у намери да избегне гужве, осмогодишњој ћерки купила ципеле једног познатог бренда из региона, који је раније кренуо са попустима. Она истиче да је оглашено снижење од 20 одсто, али да је производ платила скупо, 7.200 динара, што јој делује као да је само привидно приказан попуст.

КАДА ВИДЕ ПОПУСТ, НЕ РАЗМИШЉАЈУ

У Националној организацији потрошача Србије истичу да им велики број приговора стиже сваке године за куповину на "црни петак".

- Када потрошачи виде масовно оглашене попусте, не размишљају, нити детаљно гледају производ, а често има много несаобразности, односно неисправности - објашњава Марко Драгић из НОПС-а. - И када је роба купљена на снижењу, купци имају иста права.

Извор: Новости