16. 04. 2024.

Потрошачи који купују нове производе за које је јасно назначено да се продају са оштећењем, треба да буду веома опрезни, јер то на крају може скупо да их кошта.

Уколико касније искрсне неки проблем са тим производом, у пракси се углавном таква ситуација тешко решава са трговцем. Према закону, купци такве робе имају сва права, осим да рекламирају конкретан недостатак са којим су упознати када су је пазарили. Међутим, оно што је на папиру, углавном се не поштује у стварности, зато је савет да се купују нови производи без оштећења.

Грађани се често одлучују да пазаре белу технику која је физички оштећена, зато што је она јефтинија и до 50 одсто. Нашој редакцији се обратио Звонко Б. из Барајева, који је купио фрижидер од једне познате компаније која тргује белом техником, за који је трговац тврдио да поседује само незнатна оштећења у форми огреботина на вратима. Међутим, испоставило се да је уређај неисправан и да не ради. Звонко већ две године покушава то да докаже.

- Платио сам га нешто више од 36.000 динара и добио сам гаранцију на пет година - наводи Звонко за "Потрошачку корпу". - Испоставило се да недостаци нису само естетски, што није могло да се види приликом куповине. Врата су искривљена, не могу да се затворе и зато фрижидер не хлади, а из њега цури вода. Подигао нам се и паркет.

Звонко је подносио рекламације и трговцу и произвођачу, два пута је овлашћени сервис пробао да поправи фрижидер и на крају је констатовао да је уређај функционално неисправан. Ни тај закључак мајстора му није помогао. Није успео ни да замени фрижидер, нити да добије назад свој новац.

Марко Драгић из Националне организације потрошача Србије истиче да производ који је продат са оштећењем мора да има својство за редовну употребу и да трговац у овој ситуацији није испоштовао закон. Недостатак мора да буде јасно назначен.

- Купци такве робе имају сва права, осим рекламације на конкретан недостатак са којим су упознати - објашњава Драгић. - То значи да добијају право на саобразност, односно законску гаранцију од две године, а произвођач и трговац могу да дају и комерцијалну гаранцију која је дужа од тог периода. На све проблеме, нова оштећења која се појаве у међувремену, могу да подносе рекламацију.

Он наглашава да њиховој организацији стижу жалбе потрошача на робу коју су купили са оштећењем, али да је у пракси процедура доказивања знатно тежа.

- Највише се жале на белу технику и телефоне, јер се, у међувремену, појавио неки нови недостатак, често проузрокован тим првобитним оштећењем са којим је купац био упознат - наводи Драгић. - У таквим ситуацијама је процедура доказивања тежа, па је потрошач у неком зачараном кругу и не успева да реши проблем.

Он саветује грађанима да избегавају куповину такве робе, већ да пазаре нове производе без оштећења. Ти уређаји јесу јефтинији, али, како истиче, почетни недостатак може да проузрокује већи квар у будућности и поправка је знатно скупља. Некада и нема могућности да се производ поправи.

Права потрошача

Потрошач има две године право на рекламацију, односно поправку или замену робе, иако нема комерцијалну гаранцију. Продавац мора да одговори у року од осам дана на рекламацију, а у периоду од 15 дана да је реши. Изузетак су намештај и техничка роба, где је рок за решавање жалбе месец дана.

Ако трговац одбије рекламацију, купац може да затражи помоћ Удружења за заштиту потрошача да би лакше остварио своја права.

Извор: Новости

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS