20. 04. 2024.

Чак 12 држава чланица ЕУ тражило да се укину ова права путника у случају отказивања путовања током пандемије.

У овој кризи је важно сачувати поверење путника, а опоравак туризма не може се очекивати без њихове сигурности у права која им гарантује Европска унија, изјавила је Биљана Борзан из Одељења за заштиту потрошача ЕУ. Она је, како каже, задовољна најновијом одлуком Европске комисије да заштити путнике и њихова права и обезбеди им повраћај новца за путовања која су отказана током пандемије вируса корона. Борзанова каже да је чак 12 држава чланица тражило да се укину права на повраћај новца у случају отказивања лета због вируса корона. Они сматрају да се криза авио-превозника никако не сме ломити преко леђа грађана

– Ми тражимо успостављање посебног фонда за туризам у оквиру новог буџета ЕУ који би требало да надокнади губитке туристичких оператера и помогне обнављању сектора. Међутим, да би до враћања туриста уопште дошло, важно је да им обезбедимо услове у којима без икаквог страха могу да купују карте знајући да им ЕУ гарантује да ће им у случају нове кризе новац бити враћен – објаснила је Борзанова. Иначе, процењује се да је око 87 одсто летова у ЕУ отказано због вируса корона. Европски закон о правима путника у ваздушном саобраћају предвиђа и овакве ситуације и иако се нека од права могу суспендовати, право на враћање новца у случају отказивања летова је и даље на снази. Борзанова истиче да су неке авио-компаније од самог почетка кризе одбијале да грађанима врате новац. Европски потрошачки центри су забележили и повећан број жалби потрошача, за трећину у односу на прошлу годину.

– Чак 44 одсто ових питања је у вези с правима путника у ваздушном саобраћају. Процена је да су авио-компаније у овом тренутку дужне путницима 32,3 милијарде евра које би требало да им рефундирају – објашњава Биљана Борзан. Европска комисија је у најновијим препорукама за саобраћај и туризам без обзира на велике притиске потврдила право путника на повраћај новца у случају отказаног путовања. Борзанова сматра да су и грађани у великим финансијским проблемима, да многи остају без посла и да је потпуно неприхватљиво да се проблеми великих авио-компанија решавају преко путника.

У Србији је до краја сезоне уплаћено око 240.000 аранжмана, а многи од њих од почетка године нису реализовани, нити има изгледа да ће наредних месеци бити искоришћени. Будући да су агенције већину новца уплатиле иностраним партнерима, а због ове кризе имају проблем и с текућом ликвидношћу, држава је донела уредбу по којој се нереализована путовања мењају вредносним ваучерима које путници могу да искористе до краја следеће године. Уколико ни до тада не оду на пут, онда имају право на повраћај новца. Према важећим прописима у Србији, а доста тога је у корист путника донео и нови Закон о туризму, постоји основ да се новац врати онима који то желе, али околности су, кажу у агенцијама, такве да је немогуће свима вратити новац. Међу првим земљама које су ван снаге ставиле све директиве ЕУ по питању пакет-аранжмана и заштите потрошача била је Немачка, која је донела такође уредбу којом се регулише питање издавања ваучера за нереализована путовања. Овакву одлуку су донели јер би у супротном морали да исплате 4,5 милијарди евра путницима, што је потпуно неизводљиво. Ваучери ће се и тамо користити до краја следеће године, а уколико их неко од путника ни до тада не искористи, имаће могућност да тражи повраћај новца.

Иначе, ваучери ће, како је тада наведено, у Немачкој бити двоструко осигурани – осигурањем од инсолвентности, док ће држава додатно реосигурати постојеће осигурање. Слична решења предложиле су и Грчка, Хрватска, као и још неколико туристичких земаља, објашњавајући да су новац од аранжмана искористили за припрему сезоне. Још није саопштено да ли ће ове земље сада морати да суспендују одлуке и повинују се правилима које је поставила Европска комисија, а које иду у корист искључиво путника.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS