Вести

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Јачање заштите потрошача у Србији

Којим је све прехрамбеним производима промењена стандардна количина?

На тезгама у продавницама појавило се и паковање брашна од 900 грама, тако да готово да нема производа код којих није промењена стандардна количина на коју су потрошачи навикли. Однедавно се на тржишту налази и млеко од 900 милилитара и 1,45 литара. Поједини произвођачи продају сир у кутујама од 450 и 900 грама. Чоколаду већ дуже време пазаримо у количинама од 80, 90, 170 и 270 грама, а и чаша киселог млека лакша је за 20 милиграма у односу на некадашњих 200 грама. Кутија кекса тежи 125 или 135 грама, наполитанке су спаковане у 180 и 185 грама.

Умањењем тежине у односу на стандардну произвођачи остварују профит, јер купци немају обичај да проверавају декларацију. Уколико не читате пажљиво ознаке, кесица супе вам неће бити довољна за четворочлану породицу, јер многи произвођачи сада имају паковања у количини намењеној за три тањира. Тестенине и шпагете велики број произвођача пакује по 350 и 400 грама, уместо пола килограма на које смо раније навикли. Ту тежину не достиже ни кеса замрзнутог поврћа која је за 50 грама лакша. И туба пасте за зубе је за 25 грама тања. Количина јогурта се одређује у милилитрима, а не грамима, док је код сладоледа обрнуто.

Триковима произвођача овде није крај. Грицкалице су згодне за обману, па су се неки досетили да смање садржај, а повећају кесу. Тако потрошачи добијају и приличну количину ваздуха у паковању. Мада су већ годинама на нашем тржишту присутне "мршавије" верзије производа, купци ипак нису научили да воде рачуна.

У Националној организацији потрошача Србије кажу да свакодневно добијају пријаве тим поводом и истичу да произвођачи на овај начин не крше ниједан закон, већ да се ради о непоштеној пословној пракси.

- Они су означили и декларисали количину, тако да не праве прекршај - објашњава за "Новости" Горан Паповић, председник НОПС-а. - Овде је у питању непоштена пословна пракса, маркетиншки трик. Произвођачи користе и злоупотребљавају навике потрошача. Задржали су исти облик и амбалажу производа, а смањили су количину.

Паповић додаје да је тешко уочити разлику између паковања од 800 грама и једног килограма. Овом тренду се прикључује сви више произвођача, јер су видели да то добро "пролази". Његово удружење, како каже, стално упозорава купце путем медија да обраћају пажњу и читају декларацију.

Трговац има законску обавезу да за сваки производ истакне и цену производа по килограму, литру, метру или другој јединици мере, у супротном ће бити кажњен. Међутим, ипак се дешава да то није урађено или је наведено веома ситним бројевима и словима. Како величина није прописана, потрошачу остаје да се помучи приликом читања.

Паповић оцењује да је неопходан јачи тржишни наџор што је у надлежности Министарства трговине, туризма и телекомуникација, да би се обезбедило поштовање овог прописа.

Одлука ЕУ дала ветар у леђа

Промене старих мера производа последица су директиве ЕУ из 2009. године о укидању обавезе о стандардној величини паковања намирница, од, на пример, 100 грама, једног килограма, или литра. Од тада произвођачи могу слободно да одређују количину која ће се налазити у амбалажи. ЕУ ову промену сматра корисном за све. Произвођачи тако, према њиховом мишљењу, повећавају конкуренцију, а с друге стране, мања паковања су прилагођена потрошачима којима је стандардна амбалажа превелика.

"Смршали" сви производи

Изненадила сам се када сам недавно видела да се чак и пиринач продаје у паковању од 900 грама - каже за "Новости" Јована из Београда. - Мислим да су још само сунцокретово уље и ситан шећер заџали старе мере од једног литра, односно килограма. Свакога дана приметим неки нови производ коме су смањили количину.

Извор: Новости