18. 04. 2024.

Новим Законом о заштити потрошача, који би требало да бусе усвојен у Скупштини до ркаја године, трговци ће бити у обавези да оду на вансудско поравнање по захтеву потрошача и на тај начин ће се избећи прескупо и преспоро решавање спорова по судовима.

Ову кључну новину у заштити права и интереса потрошача открио је за "Блиц" министар трговине, туризма и телекомуникација Расим Љајић. Нацрт Закона о заштити потрошача наћи ће се у Скупштини у септембру када ће бити предмет јавне расправе.

- У том нацрту најбитнија ставка је унапређење вансудског поравнања потрошача и трговца. То вансудско поравнање постојало је и до сада у закону, али није заживело. Ниједан трговац се до сада није одазвао на вансудско поравнање по захтеву потрошача јер није био у обавези да то учини. Такође, ни тела за медијацију нису била плаћена тако да уопште није било вансудског поравнања трговца и потрошача. По новом закону, трговац ће бити у обавези да се одазове на вансудско поравнање по захтеву потрошача - наглашава Љајић за "Блиц".

И тела за медијацију која треба да посредују у вансудском спору трговца и потрошача ће знатно озбиљније радити.

- Та тела ће бити финансирана из буџета, а имаће и појачани и услове за добијање лиценце. Министарство правде ће издавати те лиценце. Када виде да су у обавези да се одазову на вансудско поравнање, трговци ће морати да пробају да реше спор са потрошачем. Уколико не реше спор, мораће да иду на суд. На овај начин покушаћемо превентивно да делујемо јер свакако није добро за репутацију трговца да се повлачи по судовима. Зато је боље спор решити вансудски поготово што ће судови водити евиденцију потрошачких спорова и тачно знати који су трговци били највише на споровима - објашњава Лајић.

Како каже, потрошачи ће имати на располагању четири корака да реше спор са трговцем и заштите своја права и интересе.

- Први корак је да се потрошач сам обрати трговцу. Ако у томе не успе, други корак је да то уради преко Удружења за заштиту потрошача. Ако и то буде без ефекта, потрошач ће у трећем кораку моћи да реши спор преко тела за медијацију. Да би тек на крају, ако ниједан од ових корака не успе, потрошач и трговац ишли на суд. Циљ нам је да што више избегнемо судске процесе. То је тенденција и свуда у Европи јер су судски процеси прескупи и преспори – подвлачи Љајић.

Друга кључна новина према Нацрту Закона о заштити потрошача јесте да је обрисан горњи цензус за вредност спора који се може решити вансудски.

- До сада су могли вансудски да се решавају само спорови у вредности до 500.000 динара. Према нацрту новог закона, потрошачи и трговци ће моћи да иду на вансудско поравнање и за спорове вредније од 500.000 динара. То значи да од сад предмет вансудског поравнања може бити и накит, намештај или аутомобил – истиче Љајић.

Подсећања ради, државна секретарка у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић истакла је у најави нацрта закона да потрошач, као кључни учесник на тржишту, мора да има пуну заштиту државе. Такође, посебно је нагласила сарадњу и финансијску подршку удружењима за заштиту потрошача и додала да је у јуну расписан конкурс за финансирање програма у области заштите потрошача вредан 20 милиона динара.

Прекршајни налог за трговце

Нацрт новог Закона о заштити потрошача предвиђа први пут прекршајни налог за трговце.

- Пошто му инспектор напише прекршајни налог због одређеног прекршаја, трговац ће имати могућност одмах да плати казну која ће бити упола мања. Реч је о казнама за мање прекршаје за које је трговац признао грешку. И на тај начин ће трговац моћи да избегне одлазак на суд - наглашава Љајић.

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS