Вести

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Јачање заштите потрошача у Србији

Кад трговац може да рекламира попуст од 50 одсто

Прописи први пут јасно дефинишу да највећи проценат снижења може да буде истакнут у реклами само ако је то нижа цена бар за петину робе у радњи.

Нови закон о трговини који је јуче ушао у скупштинску процедуру јасно дефинише у којим случајевима ће трговци у рекламама моћи да користе реч распродаја. Али и када ће, без да ризикују плаћање казне, смети да истакну привлачну поруку, рецимо – „снижење од 50 одсто”.

И док ће сезонска снижења, како смо већ писали, моћи да буду организована само два пута годишње (од двадесет петог децембра до десетог јануара и од првог до петнаестог јула) распродаје су нешто сасвим друго. Према новим прописима, реч је о продаји по нижој цени у односу на редовну цену, али која може да буде организована само у неколико случајева: због престанка пословања трговца, затварања одређеног објектима или престанка продаје те конкретне робе.

Према прописима, трговац је такође дужан да физички издвоји робу која је на распродаји од оне коју нуди у редовним околностима. Такође, од објављивања распродаје, па до краја њеног трајања не сме да наручује нити да у радњу уноси нове количине такве робе.

Јасно је да регулисање овог питања има смисла, јер се у главном граду, али и широм Србије, често догађало да продавци оглашавају распродају због наводног затварања радње да би се касније испоставило да такво стање траје месецима, а да се трговац не сели на нову локацију нити престаје да ради.

Када је реч о оглашавању продајних подстицаја, сада ће највећи проценат снижења моћи да буде истакнут у реклами (или на излоге радње) само ако је за толико нижа цена најмање једне петине робе у асортиману трговца у тој радњи. Ово решење се уводи у закон због лошег искуства потрошача и честих манипулација. Горан Мацура, начелник Тржишне инспекције у Новом Саду, каже да је ово једна од значајних новина која ће бити од користи и купцима и трговцима.

– Сада ће трговци, када истакну тај највиши проценат снижења, морати да имају у радњи бар 20 одсто робе која је јефтинија у овом износу. До сада практично није било ограничења, могли сте да имате 70 одсто попуста на два артикла и испунили сте законску обавезу – истиче Мацура.

Трговац је дужан да физички издвоји робу која је на распродаји од оне коју нуди у редовним околностима. Такође, од објављивања распродаје па до краја њеног трајања не сме да наручује нити да у радњу уноси нове количине те робе

Још један од термина као што је „акцијска продаја” такође је сада јасно дефинисан законом. Реч је о продаји робе чија је цена нижа од редовне. Прописи предвиђају да продавац не мора да наводи снижену и стару цену ако акција траје до три дана, већ само јасно одређење процента снижења.

Такође, ако се у огласној поруци пореде цене робе или услуга различитог квалитета, односно цене робе с недостатком и без њега, мораће да буде наведено да је нижа цена условљена лошијим квалитетом, односно недостатком.

Понуда пратећег поклона све чешће се користи у рекламним кампањама. Прописи, међутим, налажу да је овај вид привлачења купаца могућ само уколико трговац (односно пружалац услуге) већ нуди робу или услугу без пратећег поклона.

Уколико се поклон односи на додатну количину претходно упакованог производа, јединична цена не сме да буде виша од јединичне цене производа без поклона и у том случају трговац сноси терет доказивања. Када је реч о промотивној продаји, она може да буде понуђена потрошачима само уколико је реч о роби која се први пут уводи у понуду трговца и која се стога нуди по нижој цени од оне која ће бити формирана у редовној понуди.

Према мишљењу надлежних, с новим правилима коначно су дефинисани сви појмови који се односе на снижења, а који су до сада збуњивали купце. Подсећамо, нови прописи предвиђају казне које за правна лица износе од 500.000 до два милиона динара, а за предузетнике од 50.000 до 500.000 динара.

Извор: Политика