Вести

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Јачање заштите потрошача у Србији

Сезонска снижења само два пута годишње

Нови закон о трговини предвиђа да се она организују од 25. децембра до 10. јануара и од 1. до 15 јула, као и да могу да трају најдуже 60 дана.

Нови закон о трговини који се тренутно налази у скупштини доноси значајне новине за трговце и купце када је реч о снижењима. Пошто су акције у домаћим трговинама до сада често кориштене само као маркетиншки трик и начин да се потрошачи привуку, законодавац је ова правила ускладио са европским, па ће, по свему судећи, бити више реда и на распродајама. Како за „Политику” каже Горан Мацура, начелник Тржишне инспекције у Новом Саду, сезонска снижења ће убудуће моћи да се организују два пута годишње и то у периоду од 25. децембра до 10. јануара и између 1. и 15 јула, а трајаће највише до 60 дана.

– У предлогу сада имамо три врсте снижења – акцијска продаја која подразумева продају робе по ценама нижим од тренутних, која може трајати најдуже месец дана, распродаја и сезонска снижења која се организују два пута годишње. У случају сезонских снижења проценат који трговац истиче (рецимо 70 одсто) може да се наведе само уколико је у радњи у том тренутку по тој цени снижена најмање петина, то јест 20 одсто робе – каже Мацура и додаје да је посебно наглашено да акцијска продаја више не може бити истакнута трајно него искључиво до 31 дан.

Нова правила предвиђају и то да трговци који организују акције до три дана нису у обавези да истакну претходну и нову цену, него само проценат снижења. То није случај са распродајама које ће морати да буду и физички одвојене од остале робе, а трговци ће морати купцима да истакну и претходну и нову цену. И када распродаја почне до краја неће имати право да додаје нову количину робе.

У Италији свака регија одређује своје термине снижења, док у Француској трговци могу имати само два сезонска снижења годишње и они не могу да трају дуже од шест недеља

На питање зашто се ово мењало у закону, Мацура каже да је било много злоупотреба и примера непоштене пословне праксе.

– Уместо да се овакве погодности користе како би купци набавили робу по нижим ценама, трговци су акције и снижења користили да привуку купце. Са друге стране, дешавало се да велике сезонске распродаје трају предуго и без икаквог реда – каже наш саговорник из Тржишне инспекције. Он додаје да трговце нико не спречава да снижавају робу коју продају, али то морају да раде по правилима. Чак и редовна цена може да буде нижа, али то не може бити истакнуто посебно како се купац не би доводио у заблуду. Са новим правилима, сматра Мацура, биће дефинисани сви појмови који се односе на снижења, а који су до сада збуњивали купце. Иначе, нова правила ступају на снагу осам дана по усвајању закона који предвиђа и веће казне. У случају да купац примети нелогичности може да се обрати трговцу, а онда и тржишној инспекцији. Нови прописи предвиђају казне које за правна лица износе од 500 хиљада до два милиона динара, а за предузетнике од 50 до 500 хиљада динара.

У потрошачким организацијама кажу да је ово прилика да се стане на пут преварама са снижењима која су честа последњих година у домаћим радњама. Постоје радње у којима распродаје практично никада не престају.

Како преноси новосадски „Дневник”, сезонска снижења робе прописана су у 10 земаља чланица ЕУ и то углавном два пута годишње – зими и лети. Тако, рецимо, Словенија има два утврђена термина – зимско не може започети пре првог радног понедељка у јануару, а друго пре другог радног понедељка у јулу и не смеју да трају дуже од два месеца, наводи овај лист.

Два термина сезонских снижења има и Хрватска – зими од 27. децембра и летњи од 1. јула. У Италији свака регија одређује своје термине снижења, док у Француској трговци могу имати само два сезонска снижења годишње и они не могу да трају дуже од шест недеља.

Извор: Политика