18. 04. 2024.

Надамо се да то неће бити само козметичке промене које ће ићи у прилог трговцима. Важно је и да уведемо обавезујуће стандарде у свим областима, а посебно у телекомуникацијама, каже Горан Паповић, председник НОПС-а.

Министарство трговине, туризма и телекомуникација позвало је све заинтересоване да пошаљу своје предлоге за измене и допуне Закона о заштити потрошача. Ресорно министарство објавило је позив на свом сајту, а рок да се доставе уопштени или конкретни предлози за измене и допуне закона је 28. јун.

У Националној организацији потрошача Србије (НОПС) кажу да свака измена прописа, па тако и ова, треба да послужи повећању ефикасности свих чинилаца заштите потрошача и свеукупног положаја потрошача на тржишту. Како су објаснили, најављено ажурирање закона последица је усаглашавања домаћег законодавства са прописима ЕУ. То се, пре свега, односи на две важне директиве које се тичу алтернативног решавања потрошачких спорова, односно увођење у закон медијације и арбитраже.

– Поред тога, сматрамо да је потребно увести прекршајне налоге за одређене врсте непоштовања закона. Самим тим, знатно би се повећала ефикасност тржишне инспекције на пољу примене Закона о заштити потрошача и предупредило даље негативно поступање трговаца. Пример: једна цена на рафу, друга на каси или у случају када није одговорено на рекламацију у законском року – кажу у НОПС-у и појашњавају да је заправо реч о свим оним прекршајима који се лако, на лицу места, могу утврдити и не морају слати судијама за прекршаје. У овој огранизацији истичу да би требало олакшати пословање трговцима који нису даваоци гаранције.

– Потрошач улаже рекламацију тамо где је купио робу током две године, али и дуже, ако постоји комерцијална гаранција. Није потребно оптерећивати онога ко није дао гаранцију (трговац), већ даваоца гаранције. То значи да би након истека двогодишње саобразности потрошач своја права остваривао код даваоца гаранције – наводе у НОПС-у.

Горан Паповић, председник НОПС-а истакао је да се нада да се изменом прописа нећемо враћати пет година уназад.

– Надамо се да то неће бити само козметичке промене које ће ићи у прилог трговцима. Ово је нова шанса да се кроз усаглашавање прописа потрошачи доведу у што равноправнији положај с трговцима. Важно је и да уведемо обавезујуће стандарде у свим областима, а посебно у телекомуникацијама – каже Паповић и додаје да је потребно коначно увести прекршајни налог који би омогућио наплату казни на лицу места. Из дела тог буџета, како истиче, могла би да буду финансирана независна испитивања производа са тржишта за шта потрошачке организације сада немају новца.

Национална организација потрошача Србије више пута је апеловала на државу да размотри њихов предлог за увођење прекршајних налога за трговце, јер је све више примера да они избегавају решавање рекламација, па чак и у ситуацијама када је купац очигледно у праву. Све је више потрошача, како напомињу, који не успевају да остваре права која им закон гарантује.

– Тржишна инспекција, која је раније имала већа овлашћења и бавила се и решавањем појединачних потрошачких проблема, сада има мање надлежности и трговци их не доживљавају као претњу. Сви спорни случајеви одлазе на крају на суд, судови су преоптерећени и спори и они то злоупотребљавају – закључује Паповић.

По закону, они и сада могу бити кажњени новчано од 300.000 до два милиона динара, али случајеви иду на суд. НОПС је раније апеловао да казне буду мање од 50.000 до 100.000 динара, али би судови били растерећени, а средства од казни могла би да иду у буџет и добро се искористе. Ефекат на трговце и све оне који не поштују закон одмах би се осетио, поручују из НОПС-а.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS