19. 04. 2024.

Један поглед на Фејсбук или Инстаграм откриће нам небројено много људи који на овај начин нуде своје производе, махом потпуно нелегално. Лекови, постељина, одећа, обућа, играчке и храна само су неке ствари које можемо да наручимо преко друштвених мрежа од продаваца од којих нећемо добити ни могућност рекламације, ни повраћаја новца у случају да добијени производ не одговара оном са слике.

Контрола продаје преко интернета посао је Министарства трговине које је током прошле године обавило на десетине инспекција.

- Проналажење нерегистрованих субјеката који продају путем Фацебоока и Инстаграма и уопште путем интернета спада у ред најсложенијих послова у борби са сивом економијом који захтевају обученост инспектора, техничку подршку и координисани рад са другим инспекцијама и органима гоњења - кажу у Министарству трговине.

За тржишну инспекцију у овој области је кључна сарадња са Одсеком за високотехнолошки криминал.

- Након откривања идентитета и седишта продавца, следи откривање канала доставе робе преко курирског сервиса брзе поште - кажу за Телеграф у Тржишној инспекцији и додају да се, након што се добију ови подаци, врши увиђај у кућу или стан продавца.

Тржишна инспекција тада изриче забрану обављања делатности, забрањује оглашавање продаје преко страница Фејсбука и Инстаграма и привремено одузима затечену робу. Након тога следи подношење прекршајне пријаве.

- На тај начин је у 2018. години спроведен инспекцијски наџор код више десетина контролисаних субјеката, а одређени број је још у поступку пред судом. Током 2018. године сузбијали смо активност нерегистроване продаје и продаје кривотворених производа као што су дијететски суплементи, парфеми, магнетни душеци, обућа, спортска опрема, играчке, као и услуга одржавања климе - кажу у Тржишној инспекцији.

Инспектори објашњавају да посебан изазов за тржишну инспекцију настаје у случају када се Њеб хостинг, услуга смештаја Њеб странице, изврши на неки од интернет севера широм света, а власник те услуге је странац и није доступан.

Посебан проблем за потрошаче је то што нелегални интернет продавци не поштују ни законе који нас штите, па се често дешава да на робу купљену на овај начин немамо право рекламације, а трговци често и напомињу да не враћају новац незадовољним купцима, што се коси са правима које имамо.

- Трговац преко интернета је дужан да у тренутку закључења уговора, а најкасније приликом испоруке робе, преда потрошачу у писаној форми: образац за одустанак од уговора, упутство за одустанак од уговора, као и примерак потписаног уговора о продаји робе на даљину. Потрошач има 14 дана да одустане од куповине - кажу у Тржишној инспекцији.

Легални трговци на Фејсбуку и Инстаграму морају да оставе пословне податке, односно податке о својој делатности, пословно име, адресу, телефон, ПИБ, прописане формуларе.

- Када се ти подаци не налазе на Фејсбук или Инстаграм страници, већ се појављује само могућност да се роба наручи преко телефона, потрошач треба да посумња да се ради о нерегистрованом трговцу - упозорава инспекција.

Извор: Телеграф

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS