27. 04. 2024.

Коментари нових решења у новом Закону о заштити потрошача

 

Едукација и информисање потрошача

  • Потпуно ново поглавље у закону чији је циљ да се политика заштите потрошача укључи у наставне планове и програме основног и средњег образовања, како би се у сарадњи са носиоцима заштите потрошача, новим системским решењима радило на превенцији и подизању нивоа свести потрошача свих узраста.

Заштита потрошача у остваривању права из уговора на даљину и уговора који се закључују изван пословних просторија

  • Рокови за раскид уговора теку од пријема робе у државину потрошача, а не од тренутка потписивања поруџбенице. Због тренутно вазећег законског решења, дешавало се да истекне рок за раскид уговора пре него што роба уопште стигне  потрошачу.
  • Забрањено је непосредно оглашавање телефоном, факсом или електронском поштом, слање ненаручених пошиљки без претходног пристанка потрошача. Важна новина која има за циљ да спречи насртљиве облике пословања којим се потрошачи, а нарочито угрожени потрошачи (пензионери и сл.) наводе на закључују уговоре на своју штету

Уговори о продаји робе

Поглавље закона које је претрпело најзначајније измене и област у којој се, у важећем законском решењу, јавља највећи број проблема. Предлогом новог Закона, рокови за одговор и решавање рекламација потрошача су битно краћи и дефинисани. Значајну новину представља увођење казнене одговорности за трговце који не поседују и не воде евиденције рекламација на законом прописан начин и који рекламације потрошача не реше у складу са новим законским одредбама.

  • Рок испоруке мора бити јасно назначен на рачуну или другој исправи која прати робу, што до сада није био случај
  • Рок за одговор на рекламацију се скраћује са 15 на 8 дана.
  • Ако потрошач захтева да лично присуствује прегледу робе код трговца или у овлашћеном сервису (утврђивању несаобразности), трговац ће бити у обавези да му омогући лично присуство.
  • Рок за решавање рекламације коју је трговац усвојио не може бити дужи од 15 дана, односно 30 дана за техничку робу и намештај, рачунајући од дана подношења рекламације.
  • Уколико се несаобразност јави у првих 6 месеци, потрошач има право на замену, повраћај новца или умањење цене. Поправка је могућа само уз изричиту сагласност потрошача, исто важи и уколико се након поправке поново јави исти или други недостатак саобразности.
  • Уведене су посебне казнене одредбе за трговца који рекламацију не реши у року и на начин са којима се потрошач сагласио.
  • Трговци ће бити у обавези да воде посебну евиденцију о примљеним рекламацијама, а која ће садржати комплетну хронологију и податке, неопходне за решавање захтева потрошача.

Услуге од општег економског интереса (снабдевање електричном енергијом, топлотном енергијом, водом за пиће и др.)

Област у којој је, такође, евидентиран највећи број проблема и за коју постоји посебан друштвени интерес и потреба да се проблеми решавају уз потпуно нов приступ. Предлог новог закона пружа добру основу да се, уколико постоји политичка воља, почне са решавањем нагомиланих друштвених проблема у овој области. Уколико нове одредбе буду усвојене и примењене у пракси, заштита потрошача услуга од опшег економског  интереса би се могла подићи на знатно виши ниво с обзиром на то да ће се одлуке које доносе трговци, односно јавна и јавно-комунална предузећа доносити након мишљења саветодавног тела, на транспарентан, објективан и недискриминирајући начин и уз сагласност представника евидентираних удружења и савеза потрошача.

  • Предузећа која се баве пружањем ових услуга биће у обавези да формирају посебне комисије за решавање рекламација, а у којима ће своје место имати представници потрошачких организација које се налазе на евиденцији министарства.
  • Трговац који пружа услугу од општег економског интереса, као и друга тела која одлучују о правима и обавезама потрошача услуга од општег економског интереса, дужни су да формирају саветодавна тела у која ће бити укључени представници евидентираних удружења и савеза удружења потрошача.
  • Забрањено је да трговац обустави пружање услуге грејања, снабдевања електричном енергијом или гасом у току грејне сезоне, ако у домаћинству живи угрожени потрошач (критеријуме за дефинисање угрожених потрошача ближе уређује Влада)
  • Трговац може обуставити пружање услуге од општег економског интереса ако потрошач не измири потраживања у року од два месеца од дана доспелости обавезе. Међутим, ако потрошач оспори постојање или висину обавезе и настави да уплаћује рачуне за текуће обавезе, не може бити искључен са мреже до окончања судског поступка који је покренуо трговац и који за предмет има обавезу коју је потрошач оспорио по основу или висини.
  • Увођење и ближе дефинисање појма „угрожени потрошач“, тј. његових права и обавеза на основу новог закона

Колективна заштита потрошача

Предлогом новог закона дефинисан је појам „колективни интерес потрошача.
Нови Закон уводи ефикасније механизме тржишног надзора и даје знатно већа овлашћена носиоцима заштите потрошача у Србији,
пре свега Министарству трговине, телекомуникација и туризма као главном субјекту у поступку колективне заштите, а који у сарадњи са инспекцијским органима и организацијама потрошача треба да спречи овакву праксу. Колективна заштита, првенствено се односи на спречавање непоштене пословне праксе и неправичних уговорних одрдби.
Министарство врши надзор над тржиштем и доноси одлуке (у управном поступку) којима се спречавају и санкционишу овакви облици пословања трговаца.

  • Уведене нове казнене одредбе којима је обухваћено више облика непоштене пословне праксе
  • Поред казне за прекршај правним лицима се може изрећи и заштитна мера забране обављања одређене делатности у трајању од шест месеци до годину дана

Казнене одредбе и шира овлашћења Тржишне инспекције

  • Одредбама новог закона дата су и шира овлашћења Тржишној инспекцији и уведене су нове казнене одредбе, а чије увођење има за циљ превазилажење вакуума који је настао када су бројна овлашћења пренета на организације потрошача, а чији су капацитети у датом тренутку били недовољни за ефикасно решавање свих потрошачких приговора.

Решавања потрошачких спорова

  • Предлог да се укину судске таксе за потрошачке спорове до вредности 500.000, а ради мотивисања потрошача да у заштити својих права не одустају од судских поступака који у неким случајевима једно могуће решење
  • Нови Закон ближе и свеобухватније одређује област вансудског решавања спорова с циљем да се потрошачки спорови решавају брже, економичније и ефикасније и да се у што већој мери избегне вођење дуготрајних и скупих судских поступака.
  • Обим примене и главне карактеристике вансудског поступка решавања потрошачких спорова су дефинисани одредбама новог закона, док ће се тај поступак детаљније уредити поџаконским актом.
  • Предложена решења су у потпуности у складу с најновијим Европским прописима о вансудском решавању спорова

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS