01. 05. 2024.

Поштовани потрошачи,

Од данас се примењује нови закон, а шта Вам он доноси, наводи се у тексту који следи.

За сву робу и услуге купљене од данашњег дана, као и за све рекламације које се уложе од данас, примењују се одредбе новог Закона.

Укидају се судске таксе на потрошачке спорове вредности до 500.000 динара. Ово ће у пракси значити да нећете имати никаквих трошкова у ситуацији када удружење потрошача процени да је ваш захтев оправдан и прихвати да вас заступа у судском поступку.

Која су ваша кључна права по новом Закону?

Можете да рекламирате робу или услугу у року од две године од дана куповине исте. Једна од најважнијих одредби је да у року од шест месеци од дана куповине, у случају квара или оштећења (несаобразности), имате право да захтевате замену производа, умањење цене или повраћај новца (раскид уговора), док је поправка могућа искључиво и само ако се са истом сложите. Најбољи начин да изјавите своју сагласност са поправком, је да то учините писменим путем. Продавац који на своју руку поправи робу, без ваше сагласности, одговора за прекршај.

Уколико се у периоду после шест месеци, а до истека две године укаже потреба за рекламацијом, имате право да захтевате поправку или замену. Међутим уколико рекламацију улажете други пут, а рекламација је оправдана, имате право да захтевате и повраћај новца.

Након што сте уложили рекламација, продавац има рок од 8 дана да вам одговори на исту. Рок за решавање рекламације (рок за поправку или замену) је 15 дана, при чему се дани броје почевши од датума када је рекламација уложена. Изузетак су намештај и техничка роба, када је рок за решавање рекламације 30 дана.
Продужавање рока за решавање рекламације је могуће само једном и изричито уз вашу сагласност и продавац је у обавези да наведе рок у коме ће се рекламацију решити
.
Наглашено је, у Закону, да непоседовање амбалаже ни у ком случају не може бити разлог за одбијање рекламације.

Неће и не смеју постојати ситуације у ком ће продавци имати могућност да прекораче рок за одговор на рекламацију, рок за решавање рекламације, нити ће продавци смети да поступе супротно захтеву потрошача. За све наведене ситуације, прописане су казне за продавце у износу од 300.000 до 2.000.000 динара и уколико се деси неки од наведених случајева, исти треба да пријавите Тржишној инспекцији.

Продавац је дужан да вам преда читљиву и јасно написану исправу (рачун или неки други документ) на коме ће бити наведен рок испоруке робе, при чему рок испоруке не може бити дужи од 30 дана, осим ако није нешто друго уговорено.

Имате право да одустанете од уговора закљученог на даљину, односно изван пословних просторија продавца (роба купљења на презентацијама, преко интернета и сл.) у року од 14 дана, без навођења разлога и додатних трошкова.

Пружаоци јавних и јавно-комуналних услуга ће имати могућност да обуставе пружање услуге, само уколико нисте измирили своје обавезе у року од два месеца од дана доспелости обавезе. Међутим, уколико се деси да сте оспорили одређени рачун и након тога наставили да уредно измирујете своје обавезе, пружалац услуга неће бити у могућности да обустави пружање услуге све до окончања одговарајућег судског поступка. Сви поступци јавно-комуналних предузећа, а у вези са рекламацијама потрошача, биће у обавези да буду у сагласности са комисијом за решавање рекламација, у чијем саставу ће се налазити и представници евидентираних удружења потрошача.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS